Ford start apart bedrijf voor autonome voertuigen

De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft al zijn activiteiten op het gebied van zelfrijdende voertuigen ondergebracht in een nieuwe onderneming. Met Ford Autonomous Vehicles LCC moeten deze werkzaamheden in een hogere versnelling komen en wil Ford de mogelijkheden van deze markt beter gaan benutten.

Diverse zaken vallen voortaan onder het nieuwe bedrijf: zelfrijdende systemen, onderzoek naar autonome voertuigen en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Maar FAV gaat ook kijken naar de inzet van zelfrijdende voertuigen in mobiliteitsdiensten, de ervaring van consumenten, de zakelijke strategie. Ook zullen er nieuwe zakelijke mogelijkheden worden verkend. De nieuwe firma zal ook eigenaar zijn van Argo AI, de partner waarmee Ford zelfrijdende systemen ontwikkelt. De autofabrikant verwacht tot en met 2023 zo’n 4 miljard dollar te stelen in alles wat met zelfrijdend te maken heeft.

Voorname rol

Ford Autonomous Vehicles wordt niet alleen groot qua geld dat er in gestoken wordt. Met Sherif Marakby en Marcy Klevorn gaan twee mensen uit de directie van Ford een voorname rol spelen in het nieuwe bedrijf. Marakby wordt CEO en Klevorn gaat de raad van bestuur leiden. De organisatie die op deze manier ontstaat moet beter dan het huidige Ford in kunnen spelen op de markt die nu nog vorm aan het krijgen is. Tegelijk moet er een organisatie staan die ook mee kan in de markt van de toekomst, als zelfrijdende auto’s ingeburgerd zijn.

Veel vooruitgang

Jim Hackett, CEO en president van Ford, geeft een toelichting op het oprichten van het nieuwe bedrijf. “Ford heeft geweldig veel vooruitgang geboekt op het gebied van zelfrijdend: van de ontwikkeling van technologie en innovatie van businessmodellen tot ervaringen van gebruikers. Nu is het moment gekomen om ons platform voor autonoom rijden te consolideren in één team zodat er optimaal kan worden ingespeeld op de kansen die gaan komen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.