‘Auto’s met ADAS verdienen fiscale stimulans’

Auto’s die zijn uitgerust met veiligheids- en ADAS-systemen moeten een fiscaal voordeel krijgen ten opzichte van auto’s die deze systemen niet aan boord hebben. Dat is de inzet van een nieuw convenant waar verschillende partijen hun handtekening onder hebben gezet. Volgens Evert-Jeen van der Meer van Aon Risk Solutions, de initiatiefnemer, verdient voertuigveiligheid een eerlijker beprijzing. Hij vindt zich hierin gesteund door het Centraal Planbureau.

Op het ADAS Congres dat onlangs plaatsvond bij Autotron Rosmalen, gaf Van der Meer – Industry Director Automotive bij Aon – samen met Mark Maaskant van Prodrive Training de aftrap voor het convenant. “Er is heel veel te doen over de invloed van ADAS op de verkeersveiligheid. Mits de systemen goed worden gebruikt, kunnen ze volgens ons echt van grote invloed zijn op het vergroten van de veiligheid.”

Volgens Van der Meer blijkt dit niet alleen uit data van autofabrikanten, maar ook uit gegevens van het Insurance Institute for Highway Safety en het Highway Loss Data Institute. “Veilig gebruik van systemen kan jaarlijks heel wat slachtoffers schelen. Wij vinden daarom dat de overheid het gebruik van deze rijassistentiesystemen moet stimuleren door auto’s mét ADAS een fiscaal voordeel te geven”, aldus Van der Meer.

Gunstiger bijtelling

Om de voertuigveiligheid te stimuleren willen de partijen achter het convenant dat juist auto’s met ADAS in de toekomst gunstiger beprijsd worden. “Denk aan een lagere bijtelling. Doel van ons convenant is om de adoptie van veiligheidssystemen in ons wagenpark te versnellen door werkgevers de besparingen te laten zien als men kiest voor auto’s met vijf Euro NCAP-sterren. Om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen, moeten we politiek en werkgevers overtuigen dat de 1,1 miljoen zakelijke rijders in ons land financiële prikkels nodig hebben om te kiezen voor ADAS.”

Hogere adoptie van veiligheidssystemen, zoals het Autonomous Emergency Braking System en Blind Spot Detection, zal ook het jarenlange verlies van autoverzekeraars moeten stoppen. Op elke euro premie legden verzekeraars vorig jaar gemiddeld 22 cent toe. Oorzaak: meer aanrijdingen en een toename van het gemiddelde schadebedrag. “Dit staat echter in schril contrast met de € 14 miljard euro aan maatschappelijke kosten die we aan verkeersongevallen in 2015 kwijt waren. Dat is ongeveer 2% van het bruto binnenlands product en ook nog eens de hoogste score binnen Europa”, vertelt Van der Meer.

Er moet volgens de initiatiefnemers nu echt wat gebeuren. “Heel wat partijen zijn enthousiast over het plan. Op dit moment staan onder meer chipontwikkelaar NXP, importeurs BMW en PON, kaartenontwikkelaar HERE Technologies, SafeDrivePod – dat een oplossing aanbiedt om afleiding tijdens het autorijden te beperken – en Prodrive Training achter het convenant. We hebben al veel testen op de openbare weg uitgevoerd, maar willen nu het onderwerp in de boardroom van middelgrote en grote bedrijven op de agenda krijgen.”

Ook willen de partijen het thema op de politieke agenda zetten om de visie op de autobelastingen tussentijds bij te sturen in aanloop naar de Autobrief III. “Om de Vision Zero-doelen van het ‘EU Strategic Action Plan on Road Safety’ te kunnen realiseren is nu actie nodig. Dus veilige auto’s stimuleren in getrainde handen.”

Roadshow

Samen met Prodrive Training gaat Aon nog dit jaar een roadshow voor CFO’s en HR-managers opzetten om het rijden met deze veilige auto’s zelf te ervaren. “We gaan dus op bezoek bij het management om de hoge kosten van een verkeersongeval van een medewerker transparant te maken en werkgevers te wijzen op hun zorgplicht als het gaat om een veilig mobiliteitsbeleid.” De initiatiefnemers nemen daarbij auto’s mee die uitgerust zijn met de nieuwste rijassistentiesystemen. “De instructeurs van Prodrive Training laten zien en ervaren hoe ADAS bij juist gebruik zorgt voor meer veiligheid en minder ongevallen en schade. Dit is een zaak waar iedereen in onze ogen belang bij heeft.”

Volgens Van der Meer heeft de overheid volop ingezet op vergroening van onze mobiliteit, maar is ze de veiligheid volledig uit het oog verloren. “Wrang in dit verband is de conclusie van het CPB dat de verkeersveiligheidskosten ruim drie keer zo hoog zijn als de kosten van broeikasgasemissies van automobiliteit.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Evert-Jeen van der Meer (rechts) was een van de sprekers tijdens het ADAS Congres dat onlangs op het programma stond bij Autotron Rosmalen.

De partijen achter het convenant willen tijdens de roadshow ook het Binnenhof bezoeken. “Daar gaan we het belang van ADAS en van onze plannen nog eens op de kaart zetten. Den Haag moet immers ook zien wat deze systemen allemaal kunnen.” Het aantal partijen dat zich achter het convenant schaart, zal komende tijd stijgen. Van der Meer: “Daarvan ben ik overtuigd. Partijen mogen zich bij ons melden. Samen gaan we hier werk van maken.”

Toename autogebruik

Het autogebruik neemt in rap tempo toe en binnenkort rijden er 10 miljoen auto’s rond in een land waar het aantal files toeneemt. “Het stimuleren van veilige auto’s zal ook zijn impact hebben op het schadebeeld van jonge autokopers die afhankelijk zijn van de occasionmarkt. Meer dan de helft van de verkochte auto’s komt terecht bij de leaserijder of zakelijke rijder, waardoor leasemaatschappijen direct invloed kunnen hebben op de verkeersveiligheid door veilige auto’s aan te bieden.”

De mogelijkheden van rijtaakondersteunende systemen stonden centraal tijdens het ADAS Congres dat onlangs werd gehouden bij Autotron Rosmalen. Tijdens het congres gingen acht toonaangevende sprekers uit binnen- en buitenland in op het belang van deze systemen en wat er moet gebeuren om van deze technologische hoogstandjes ook echt een succes te maken. Ook bestond de mogelijkheid om buiten op het terrein zelf te ervaren wat er allemaal mogelijk is met ADAS.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

3 reacties op “‘Auto’s met ADAS verdienen fiscale stimulans’”

Stef Bouwhuis|03.10.18|13:31

Waar men niet aan denkt is dat adaptieve veiligheidssystemen abrubter ingrijpen. Gevolg is dat mogelijk verkeersdeelnemers ‘Zonder’ niet op tijd kunnen reageren. Ergens moet het hogere schade verloop toch door ontstaan? We zijn niet allemaal ineens slechter gaan rijden.

Ralph Panhuyzen|06.10.18|13:34

Paar weken terug was er de bevinding dat driver aids juist to meer schade leiden. Doet me denken aan dat jaren terug al eens was geconstateerd dat mensen met de nodige airbags aan boord harder reden (rijden) dan mensen in een airbagloze auto. Eerst maar eens uitvinden hoe dat zit met die nieuwe driver aids voordat mensen in oudere auto’s feitelijk zitten mee te betalen aan het meer accident prone zijn van moderne auto’s.

Martin Kroon|10.10.18|12:35

Het grootste risico zijn motorvermogen en prestaties (US Highway Safety data). Die stimuleren agressiever rijgedrag. ADAS-systemen zitten vooral op de snelste auto’s. Dat leidt q.q. tot risicocompensatie-gedrag en hogere risico’s.
Downsizing Power & Speed (minder pk’s en minder topsnelheid/acceleratie)is de oplossing, niet ADAS. Broodnodig met gemiddeld nu >100 pk en >200 km/u. De enige veilige rijstijl (Het Nieuwe Rijden) zorgt aantoonbaar voor halvering botsrisico. [ikzelf 50 jaar schadevrij]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.