Methode MIT helpt met optimaliseren wagenpark
Het is voor mobiliteitsdiensten vaak lastig om de behoefte aan mobiliteit bij consumenten te vertalen in een bepaald aanbod in voertuigen. Door de opkomst van zelfrijdende technologie komen er alleen maar meer van zulke diensten en zal ook de behoefte aan het optimaliseren van de vloot toenemen. Onderzoekers van MIT hebben daar een methode voor ontwikkeld. Uit een eerste onderzoek bleek al dat New York met fors minder taxi’s toe zou kunnen.
De verwachting is dat mobiliteit in grote steden de komende jaren sterk zal veranderen. Autobezit wordt minder belangrijk; in plaats daarvan gaan mensen op basis van het beschikbare aanbod in taxi’s, openbaar vervoer, deelvoertuigen en meer hun reis samenstellen. Verwacht wordt ook dat zelfrijdende voertuigen een belangrijk aandeel in die mobiliteit van de toekomst zullen hebben.
Vraag naar mobiliteit
In grote steden worden dagelijks tienduizenden of zelfs honderdduizenden ritten gemaakt met vervoer op aanvraag, zoals taxi’s en deelauto’s. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology zijn zich het volgende gaan afvragen: als de vraag naar mobiliteit wordt ingevuld met vloten van gedeelde voertuigen, hoeveel voertuigen zijn er dan nodig om in een bepaalde stad aan die vraag naar mobiliteit te voldoen?
De onderzoekers namen New York als voorbeeld. Hier worden dagelijks honderdduizenden taxiritten verzorgd met in totaal zo’n 13.500 taxi’s. Bestaande systemen voor het optimaliseren van de vloot zijn alleen bruikbaar als zo’n vloot uit enkele tientallen voertuigen bestaat. Daar heb je op de schaal van New York dus niets aan.
Taxi delen
Het team van MIT heeft daarom een model ontwikkeld om de deelbaarheid van een taxi in New York te berekenen. De methode berekent de mate waarin een taxi gedeeld zou kunnen worden, en ook welke ritten er dan met elkaar gecombineerd kunnen worden. De oplossing werd getest op data uit 150 miljoen taxiritten die in een jaar tijd daadwerkelijk zijn gereden in Manhattan.
Hun opvallende conclusie: als de methode onder optimale omstandigheden wordt toegepast, kan de New Yorkse taxivloot met zo’n 30 procent worden verkleind. Het gaat er dan nog niet eens om dat mensen een taxi delen. Volgens de onderzoekers is er vooral een reorganisatie nodig van de manier waarop ritten worden verdeeld. Dat zou kunnen met een simpele smartphone-app.
In algemene zin kan Manhattan volgens de onderzoekers van MIT toe met 140.000 voertuigen; ongeveer de helft van het huidige aantal. Dit betekent volgens hen dat de mobiliteit van de toekomst niet zozeer vraagt om uitbreiding van de infrastructuur, maar veel meer om intelligente oplossingen voor mobiliteit.
Lees ook: navigeren op buitenwegen met alleen GPS en sensoren