CSAIL, MIT

Navigeren op buitenwegen met alleen GPS en sensoren

CSAIL, MIT. Bron: CSAIL

Auto’s zelf laten rijden in buitengebieden is lastiger dan ze laten rijden in stedelijke gebieden. Veel landelijke gebieden zijn immers nog niet vertaald in de hiervoor benodigde 3D-kaarten. Het Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) van MIT heeft daarom het MapLite-systeem ontwikkeld. Hiermee moet een zelfrijdende auto kunnen navigeren op buitenwegen zonder 3D-kaart, maar met GPS en sensoren.

Grote testprojecten voor zelfrijdende voertuigen zijn gericht op stedelijke gebieden. Het speelt een rol dat zich daar de grootste mobiliteitsvraagstukken voordoen waar autonoom vervoer mede het antwoord op wil geven. Maar die stedelijke gebieden zijn door technologiebedrijven ook omgezet in de 3D-kaarten die de auto’s nodig hebben om objecten en verkeersborden te herkennen en daar naar te handelen.

Minder interessant

In landelijke gebieden is dat veel minder vanzelfsprekend. In de Verenigde Staten gaat het echter wel om vele miljoenen kilometers aan wegen die onverhard of onverlicht zijn, of waar geen noemenswaardige markeringen zijn aangebracht. Dat is veel lastiger in 3D-kaarten om te zetten. En er is veel minder verkeer dan in steden, dus het is voor bedrijven ook lang niet zo interessant om zulke kaarten van buitengebieden te maken.

Maar dat neemt niet weg dat er vraag is naar zelfrijdende auto’s buiten de stedelijke gebieden. CSAIL, onderdeel van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft daarom een systeem ontwikkeld waarmee zelfrijdende voertuigen op wegen kunnen rijden waar ze niet eerder reden, zonder dat er 3D-kaarten aan te pas komen. MapLite combineert standaard GPS van het niveau Google Maps met sensoren die de staat van de weg waarnemen.

30 meter vooruit

Het eerste succes is al geboekt. Een team van CSAIL heeft de ontwikkeling in de praktijk getest. Er is op meerdere buitenwegen in Massachusetts gereden met een autonoom voertuig. Hierbij bracht MapLite op betrouwbare wijze de weg meer dan 30 meter vooruit in beeld. CSAIL denkt hiermee een systeem te hebben bedacht dat betrouwbaar en accuraat is voor deze toepassing. Daarmee wordt in potentie ook een veel groter ‘werkgebied’ voor zelfrijdende auto’s ontsloten, wat de ontwikkeling van die auto’s weer naar een hoger plan kan helpen tillen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

1 reactie op “Navigeren op buitenwegen met alleen GPS en sensoren”

Stef Bouwhuis|09.05.18|14:58

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om eerst een verschil te maken tussen ‘de stad’ en ‘het land’. Alles in de stad moet zelfrijdend zijn en grotendeels ‘openbaar vervoer’. Zowel door-to-door als combinaties tussen fietsen en bushaltes. Aan de stadsrand kan je je voertuig achterlaten bij 100% geautomatiseerde opslagsystemen. Die werken net als pallet opslagplaatsen in de moderne logistiek.
De ontwikkeling naar zelfrijdend buiten de steden kan dan ook in fases verlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.