Zelfrijdende shuttles Navya ingezet bij vliegveld Charles de Gaulle

Groupe ADP gaat twee volledig elektrische zelfrijdende shuttles inzetten in het gebied rondom vliegveld Charles de Gaulle in Parijs. De voertuigen gaan onder meer passagiers vervoeren tussen het RER-treinstation en het hoofdkantoor van ADP (Aéroports de Paris), de exploitant van de luchthaven.

Vervoersmaatschappij Keolis heeft de krachten gebundeld met Navya, de fabrikant van zelfrijdende shuttles. De pilot zal in eerste instantie tot en met juli 2018 lopen. De proef is een belangrijke stap voor Groupe ADP om een speler te worden op gebied van autonoom vervoer. Doel van de pilot is om te testen hoe deze shuttles zich gedragen op wegen waar veel verkeer is. En om te kijken hoe ze omgaan met een omgeving waar veel voetgangers rondlopen.

Optimaliseren infrastructuur

Autonoom vervoer zal een prominente rol spelen bij de ontwikkeling van het vliegveld van de toekomst, voorspelt Edward Arkwright van Groupe ADP. “Met deze eerste proef leggen we de basis voor het verder ontwikkelen van deze technologie rondom onze vliegvelden in Frankrijk en in het buitenland. In deze omgeving is autonome technologie van wezenlijk belang om de infrastructuur te optimaliseren.”

“Nieuwe oplossingen op gebied van autonoom vervoer zijn van groot belang voor de ontwikkeling en het concurrerend vermogen van onze vliegvelden. Ze helpen de kwaliteit van de service en de betrouwbaarheid van verschillende vervoersmogelijkheden te verhogen.”

Snelheid van 25 km/u

De twee shuttles beschikken over elf zitplaatsen en vier staanplaatsen. De voertuigen kunnen 25 km/u rijden op een parcours met een lengte van 700 meter. De service wordt aangeboden tussen 07.30 en 20.00 en is gratis. De on-demand shuttle komt voorrijden nadat je met een smartphone een QR-code hebt gescand.

In Nederland gaat het Franse bedrijf Navya binnenkort onder meer samenwerken met de provincie Groningen. Er komt een test met een zelfrijdend voertuig op de Zernike Campus in de stad. Mogelijk gaat er bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda ook een zelfrijdend busje rijden en zijn er eventueel ook plannen voor een zelfrijdende taxi.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.