Navya, CMO, Nicolas de Cremiers

‘Navya in gesprek met Nederlandse partijen’

Navya, het Franse bedrijf dat in meerdere landen pilots heeft met autonome shuttles, verwacht op korte termijn ook in Nederland te gaan opereren. Het bedrijf vervoerde wereldwijd al meer dan 180.000 mensen met de autonome shuttles die het levert. Nicolas de Cremiers is hoofd marketing van het Franse bedrijf en vertelt over wat binnen de slechts drie jaar dat het bedrijf bestaat al is bereikt. 

Momenteel is het bedrijf op vijf verschillende continenten actief. “Toch willen we nog meer. We willen meer landen veroveren, meer voertuigen maken. We hopen onderdeel te kunnen worden van het dagelijkse leven van mensen, echt een vaste waarde zijn. Wat ook mooi is, iedereen die we vervoerden leeft nog.” Volgens hem wordt er vanuit veel landen met interesse naar het bedrijf gekeken. Elektrisch en autonoom rijden staat volgens hem sowieso flink in de aandacht. Dat vergemakkelijkt het testen van nieuwe autonome projecten dan ook. “Het duurt vanwege regelgeving gemiddeld drie tot zes maanden voor we aan de slag kunnen in een ander land. Nederland staat op het lijstje, er is interesse maar we hebben nog geen contract getekend.” Hij verwacht wel dat dit op korte termijn gaat gebeuren.

Iedereen die we vervoerden leeft nog

Het bedrijf startte onlangs in zakendistrict La Défence in Parijs een pilot met autonome shuttles op de openbare weg. Hier wordt gewerkt met een vooraf vastgestelde en in kaart gebrachte route. “We hebben de route van te voren gemapt. We gebruiken de systemen in het voertuig nu op twee manieren.” De eerste is volgens hem het lokaliseren, kijken waar het voertuig zich op de route bevindt. Vervolgens wordt er gekeken naar de omgeving, of er obstakels zijn en de shuttle dus moet afremmen of stoppen. Alle sensoren worden goed gebruikt.

“Zoals je ziet heeft ons voertuig geen voor- of achterkant. Aan beide kanten hebben we vier lidars en een camera geplaatst. Daarnaast maken we gebruik van GPS. Op het begin en eindpunt is iemand aanwezig om het voertuig te controleren. Daarnaast kan ook van afstand worden gekeken wat er gebeurt.” De camera’s zijn volgens hem real-time en nemen niets op. In Parijs is de shuttle momenteel gratis te gebruiken, de stad betaalt.

Onze voertuigen hebben geen pedalen en geen stuur

De shuttle die het bedrijf bouwde is volledig autonoom, een level vijf-autonoom voertuig. “Geen pedalen en geen stuur. Er kunnen tot vijftien mensen mee in één keer; elf mensen kunnen zitten en vier staan”, zegt hij. De snelheid van het voertuig is zo’n 15 tot 20 kilometer per uur, maar kan tot 45 kilometer per uur. “Vaak is binnen een grote stad 30 kilometer per uur sowieso het snelste dat je kunt rijden vanwege de drukte.”

Afhankelijk van het weer kan het voertuig zo’n tien tot elf uur rijden. Het opladen daarna kost zo’n zes tot zeven uur, afhankelijk of de fast charger wordt gebruikt. De shuttle kost 260.000 euro, maar kan ook als Mobility as a Service worden ingezet. “Deze dienst hebben we onlangs gelanceerd. Voor minder dan 10.000 euro per maand is er dan een shuttle in bruikleen. Wij leveren het voertuig, het onderhoud, monitoren de veiligheid en houden toezicht.”

We hebben bijna 150 mensen in dienst

Navya is een Frans bedrijf dat in 2014 opgericht werd. Het hoofdkantoor staat in Lyon en de afdeling Research and Development is gezeteld in Parijs. De voertuigen die de producent heeft, worden zelf ontworpen en geproduceerd vlakbij Lyon. Ook in de Verenigde Staten heeft het bedrijf een fabriek, vlakbij Detroit. “We hebben bijna 150 mensen in dienst op dit moment, het gaat dus erg hard aangezien we nog niet zo heel lang bestaan”, aldus De Cremiers. De omzet over 2017 wordt geschat op zo’n twintig miljoen euro.

Het bedrijf heeft wereldwijd al meer dan 45 zelfrijdende shuttles rijden, verspreid over Frankrijk, Zwitserland Nieuw-Zeeland, Australië, Singapore en Japan. “Onze voertuigen rijden op afgezette banen, maar ook op de openbare weg”, zegt hij trots. Het ligt volgens hem aan de regelgeving in een bepaald land wat mogelijk is. Als het om privé-wegen bij bijvoorbeeld bedrijven gaat, dan hoeft veel minder naar wetten en regels gekeken te worden. Gaat het om de openbare weg dan is het wat lastiger. “Dan moet er gekeken worden naar wat mogelijk is binnen de wet als het gaat om autonoom vervoer. Daarnaast moet er altijd iemand mee aan boord om in te grijpen als het nodig is.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

1 reactie op “‘Navya in gesprek met Nederlandse partijen’”

Robbert Lohmann|06.12.17|11:38

Als er altijd iemand mee moet om in te grijpen wanneer het nodig is, is het een level 3 systeem. Zeker niet level 5, waarbij het mogelijk is om overal te rijden, zonder geografische beperkingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.