Ook Renault presenteert autonome deelautodienst

Ook Renault mengt zich in de wereld van deelauto’s en taxidiensten. Op de Autosalon van Genève is dinsdag de Renault EZ-GO gepresenteerd: een autonoom voertuig, elektrisch aangedreven en zonder bestuurder. De auto is ontwikkeld voor gedeelde mobiliteit in stedelijke omgeving voor maximaal zes personen.

De Renault EZ-GO is het eerste lid van een familie van conceptauto’s die in de loop van dit jaar wordt gepresenteerd. Dit eerste model is zowel een voertuig als een service, laat de Franse fabrikant weten. De auto functioneert als een directe reserveringsservice via een app of bij de speciale Renault-ophaalstations in steden.

Aanvulling op openbaar vervoer

Deze service kan worden aangeboden door particuliere bedrijven en de overheid. De service kan 24 uur per dag en zeven dagen in de week functioneren, als aanvulling op het eigen autobezit en het openbaar vervoer. “Het combineert de flexibiliteit en het comfort van particulier vervoer met de efficiency en veiligheid van openbaar vervoer”, aldus Renault. “Het voertuig is eenvoudig toegankelijk voor mensen met een koffer op wieltjes, met een kinderwagen, krukken of rollator en mensen in een rolstoel.”

De tekst gaat verder onder de foto

Renault EZ-GO

De Renault EZ-GO moet het reizen voor iedereen vereenvoudigen, van deur tot deur of tussen stations.Het systeem is volgens de fabrikant betaalbaar doordat het om gedeelde mobiliteit gaat. Verder moet de auto een positief effect hebben op de situatie in steden. “Behalve dat gedeelde mobiliteit de doorstroming van het verkeer in de steden bevordert en de behoefte aan parkeerruimte verlicht, is Renault EZ-GO ook duurzaam, stil en schoon dankzij het emissievrije design, slimme elektriciteitsnetwerksystemen en het slimme hergebruik van batterijen.”

Autonoom niveau 4

De auto heeft autonomie op niveau 4, wat betekent dat de auto zelfstandig de afstand tot zijn voorganger aanhoudt, in zijn rijstrook blijft, van rijstrook wisselt om bijvoorbeeld in te halen en correct afslaat op een kruispunt. De auto kan zichzelf ook naar een veilige plaats rijden als in zijn nabijheid een incident plaatsvindt.

De EZ-GO vervoert inzittenden ‘met optimale veiligheid’, aldus Renault. De snelheid is beperkt (50 kilometer per uur). Het voertuig heeft kenmerkende verlichting die voor andere verkeersdeelnemers aangeeft wanneer het voertuig in autonome modus rijdt. Lichtbalken zenden boodschappen uit, zoals pijlen wanneer voetgangers willen oversteken en geluidssignalen die de aanwezigheid van het stille voertuig kenbaar maken aan voetgangers en fietsers.

Design

Het model is volgens de fabrikant ontworpen om een zo breed mogelijk gezichtsveld te creëren voor de sensoren van de autonome systemen en om het daglicht van bovenaf via het panoramische dak naar binnen te laten schijnen. Het voertuig heeft een groot glasoppervlak aan weerszijden en over de gehele lengte van het dak. Als de Renault EZ-GO stilstaat, ligt het voertuig laag bij de grond. Tijdens het rijden is de rijhoogte van het voertuig enkele centimeters verhoogd door de actieve dempers. Bijvoorbeeld om comfortabel ober verkeersdrempels te rijden.

Alle sensoren die nodig zijn om autonoom te rijden (radars en lidars, ultrasone sensoren, camera’s) zijn gegroepeerd in de afneembare antenne op de achterspoiler. Deze komt automatisch tevoorschijn als het voertuig start. De sensoren worden ook gebruikt in autonome personenauto’s, maar sommige systemen zijn specifiek afgestemd voor ritten in de stad in plaats van op snelwegen, bijvoorbeeld om een breder gezichtsveld rond het voertuig te creëren.  De auto heeft daarnaast een draadloos laadsysteem voor inductiebatterijen en die automatisch functioneert zonder tussenkomst van personen.

Symbioz

In het najaar van 2017 presenteerde Renault zijn toekomstvisie met de Symbioz demonstratieauto.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.