Nieuwe Audi A8 is zelfrijdend in file

Audi A8

De nieuwe Audi A8 rijdt volledig autonoom in files. De auto, die in 2018 op de markt komt, is voorzien van ‘traffic jam-assistant’. Deze functie maakt het voor de bestuurder mogelijk om tijdens een file de handen van het stuur te halen, en de voeten van de pedalen. Dit is niet de enige technologische vooruitgang: de ‘traffic jam-assistant’ houdt zowel de weg als de bestuurder in de gaten.

De nieuwe ontwikkeling is een vervolg op de al bestaande ‘adaptive cruisecontrol’, waarbij de bestuurder zijn handen op het stuur moet houden, en constant moet opletten. Audi gaat een stap verder en rust de A8 uit met lasers, een radar, en camera’s die rekening houden met de weersomstandigheden en het wegdek. Daarnaast let een camera binnenin de auto op de bestuurder. De camera waarschuwt de bestuurder wanneer deze weer actief moet deelnemen aan het verkeer. De ’traffic jam-assistant’ kan ingezet worden tot een maximumsnelheid tot 60 kilometer per uur.

In de toekomst kijken

De camera in de auto monitort de bestuurder door zijn postuur in de gaten te houden, en te kijken of hij zijn ogen open heeft. Alejandro Vukotich, vice president van Audi automated driving development, vertelt aan Codesign dat studies laten zien dat een bestuurder ongeveer tien seconden nodig heeft om een goed beeld te krijgen van een vernieuwde verkeerssituatie. ‘’De auto is zo ontworpen dat hij constant tien seconden in de toekomst moet kijken, zowel binnen als buiten het voertuig.’’

Daarnaast herkent het voertuig volgens Vukotich het gedrag van de bestuurder: ‘’Het voertuig maakt een schatting waar je naar kijkt. Op het moment dat de bestuurder afgeleid is, duurt het langer dan tien seconden om hem weer actief auto te laten rijden.’’

Ontwikkeling zelfrijdende auto’s

De complexiteit van voertuigen die begrijpen wat de bestuurder doet, zorgt voor veel verdeeldheid in de auto-industrie. Zo hebben Ford en Volvo ervoor gekozen deze stap over te slaan, en zich te richten op volledig autonome auto’s waar helemaal geen bestuurder voor nodig is.

Ondertussen maken Audi, BMW, Mercedes, en GM een andere keuze en investeren in semi-autonome voertuigen met systemen die bestuurders het autorijden makkelijker maakt zoals ‘traffic jam-assistant’. Volgend jaar komt de nieuwe A8 op de markt.

Lees ook: 4 op 5 autorijders bereid meer te betalen voor autonome functies

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.