Voor- en nadelen bij ontwikkelen van autonome auto’s

Steeds meer autofabrikanten steken geld in de ontwikkeling van zelfrijdende modellen, het beroep ingenieur in de zelfrijdende autobranche wordt daardoor steeds populairder. Opleidingen als op de TU Delft krijgen zoveel aanmeldingen dat ze mensen moeten weigeren. Wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen als het gaat om het ontwikkelen van de auto’s van de toekomst?

Volgens readwrite verlaten steeds meer ingenieurs hun huidige baan om in de relatief nieuwe niche te gaan werken aan de toekomst. De keyspelers in de markt zijn momenteel Ford, General Motors, Waymo, Uber en Tesla. Deze bedrijven hebben al miljoenen gestoken in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s die ze tussen 2018 en 2025 op de markt willen hebben.

Allereerst zijn er volgens de site veel voordelen aan het werk als ingenieur in de zelfrijdende autowereld:

1. Werken aan een van de meest interessante technologieën in de wereld.

De zelfrijdende auto is de technologie van de toekomst. De techniek moet beter functioneren dan en voor meer veiligheid zorgen dan menselijke bestuurders. De industrie maakt iedere dag stappen en blijft flink in ontwikkeling. Steeds meer startups betreden de markt. Deze zorgen voor steeds unieke manieren om het milieu te beschermen.  Volgens Wired werken wereldwijd zo’n 263 startups en bedrijven aan zelfrijdende auto’s en de systemen erachter. Een goede toekomst voor de autonome wagen wordt voorspeld en zo ook voor de ontwikkelaars van de systemen.

2. Werken met de beste talenten en experts

Bedrijven vechten letterlijk om de beste talenten in de markt, als ingenieur kom je dan ook vaak in een team terecht bestaande uit getalenteerde werknemers. Autonome techniek is complex waardoor goede skills nodig zijn voor de werknemers om zich te bewijzen. Door de complexiteit kan het ook zijn dat er aan specifieke problemen wordt gewerkt waardoor werknemers in contact komen met weer andere mensen met een bepaalde expertise. Er zijn dus veel mogelijkheden om bij te leren.

Bedrijven als Waymo, Tesla en Google geven miljarden uit om als winnaar uit de bus te komen in het autonome vervoerssegment. Grote bedrijven hebben veel over om de beste mensen in te lijven.

3. Continue leren en jezelf verbeteren

Wanneer je werkt aan state of the art technologie, krijg je vanzelf meer kennis. Het creatief en innovatief moeten denken en met dergelijk oplossingen moeten komen is een must in dit werkveld. Interessante problemen moeten worden opgelost wat voor veel nieuwe kennis zorgt. Daarnaast zoeken ingenieurs in het segment ook zelf veel naar nieuwe innovaties en online cursussen in de vrije tijd.

4. Enorme salarissen en respect van collega’s

Ingenieurs in de autonome autowereld verdienen een topsalaris. Het varieert tussen 200.000 en 345.000 euro. Het hoge salaris wordt verantwoord door de schaarste aan goede werknemers.

De nadelen

De ontwikkeling van de technologie achter zelfrijdende voertuigen gaat snel. Nieuwe producten, services en andere oplossingen op het gebeid van hardware kunnen dus ook snel nutteloos zijn. Hiervoor zijn veel redenen. Er komt bijvoorbeeld een betere oplossing op de markt, of mensen vinden het idee niet aantrekkelijk. Die onzekerheid kan zeer vervelend zijn.

De wetten waaraan autonoom vervoer gebonden zijn, zijn erg complex. Innovaties en andere oplossingen moeten altijd getoetst worden aan de hand van de bestaande regels. Dat kan zorgen voor veel stress en een hogere werkdruk. Zowel stress als ethische bezwaren vormen onderdeel van het werk. Volgens de site is het goed om in het achterhoofd te houden dat door de zelfrijdende techniek veel mensen hun baan in de toekomst kwijt kunnen raken. Aan het eind van de rit is het zo dat een ingenieur in deze branche werkt aan een verandering van de wereld.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.