Einride, Tpod

Lidl start nog dit jaar met chauffeurloze truck (video)

Lidl start in Zweden met vervoer over de weg zonder chauffeur. Vanaf het derde kwartaal van 2018 gaat de supermarktketen een deel van zijn producten vervoeren met een zelfrijdende vrachtwagen. Het bedrijf gaat dit doen in samenwerking met het bedrijf Einride. 

Dit Zweedse bedrijf ontwikkelde een vrachtwagen, de T-Pod, die vrijwel volledig zelfstandig kan rijden. Lidl gebruikt het voertuig voor ritten tussen de Zweedse steden Helsingborg en Göteborg. De afstand is ongeveer tweehonderd kilometer, wat correspondeert met de actieradius van het voertuig. Onderweg hoeft de accu dus niet opgeladen te worden.

Geen stuur en pedalen

Dat is wel handig ook, want er is geen chauffeur aan boord om de truck aan een laadpaal te koppelen. Tevens ontbreken stuur en pedalen. Het voertuig kan op de snelweg zonder menselijke tussenkomst volledig zelfstandig rijden. In stedelijke gebieden is dat nog niet mogelijk. Daarom wordt de T-Pod in steden van afstand bestuurd door mensen. Eventueel kunnen zij ook ingrijpen op de snelweg, mocht dat nodig zijn. Het voertuig is zeven meter lang en kan vijftien pallets vervoeren. Als de truck volledig beladen is, weegt hij zo’n twintig ton.

Lidl heeft gekozen voor deze voertuigen, omdat ze volledig elektrisch rijden en dus geen schadelijke stoffen uitstoten. Tevens zijn ze veel stiller dan dieselauto’s, wat bevoorrading in de nachtelijke uren mogelijk maakt. Dat er geen chauffeur nodig is en dat daardoor de kosten kunnen worden gedrukt, zal waarschijnlijk ook meespelen. Einride streeft ernaar over twee jaar zo’n 200 T-Pod’s te hebben rondrijden.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.