Eindhovens VDL sleept grote order zelfrijdende trucks binnen
De automatische voertuigen-tak van het Eindhovense industrieconcern VDL heeft een miljoenendeal binnengesleept. Het gaat twaalf autonome trucks leveren aan het Belgische transportbedrijf Katoen Natie en zeven aan het Duitse chemiebedrijf BASF. In beide gevallen gaat het om een vervolgorder.
De eerste chauffeurloze truck heeft VDL inmiddels al geleverd aan Katoen Natie. Hij gaat op hun vestiging in Singapore opleggers vervoeren. De eerste rijtesten zijn succesvol verlopen, meldt VDL. Tot volgend jaar voorjaar worden de functionaliteiten van voertuig uitgebreid. Het is onder andere de bedoeling dat hij op nog meer plekken kan laden en lossen. Na de doorontwikkeling zal Katoen Natie nog elf van dit type autonome trucks afnemen.
Singapore
De trucks zullen in eerste instantie rijden op het terrein van een petrochemisch bedrijf, dat voorzien is van elektronische bakens. In een tweede fase worden de trucks ingezet op het Singaporese eiland Jurong, waar ze met behulp van satellietnavigatie de weg moeten vinden. Uiteindelijk gaan de trucks in Singapore aan het reguliere verkeer deelnemen. De chauffeurloze trucks zijn een uitkomst voor Katoen Natie, benadrukt VDL: in Singapore is het moeilijk chauffeurs te vinden en de overheid wil het aantal buitenlandse chauffeurs afbouwen.
BASF heeft een order geplaatst van zeven automatisch geleide voertuigen, en bijbehorende frames, laadpalen en infrastructuur. Onderdeel van de order is de afspraak dat VDL de voertuigen gaat doorontwikkelen tot ze volledig autonoom rijden. De wagens gaan in het Duitse Ludwigshaven rijden, halen zo’n 30 kilometer per uur en moeten routes afleggen van meer dan 100 kilometer. VDL zal in januari met de bouw starten. In de tweede helft van 2018 zullen de trucks geleverd worden, is de verwachting.
16-assig
De voertuigen die bij BASF gaan rijden, de zogenoemde automatisch, zijn bijzonder, zegt VDL. Het 16-assige voertuig met een lengte van 18 meter zou het eerste voertuig ter wereld zijn waarbij de omgeving niet meer hoeft te worden afgeschermd, of waarbij een ‘bewaker’ moet meerijden. Volgens VDL is het voertuig ook op andere punten vernieuwend; zo zet het zelf lading af en is het met een hoogte van 1,15 meter erg laag gebouwd. Daardoor kan het voertuig gemakkelijk onder bestaande leidingen doorrijden.