Nieuwe partijen werken aan ontwikkeling zelfrijdende vrachtauto

De ontwikkelingen van zelfrijdende technologie in het wegtransport gaan snel, mede omdat de wetgeving weinig barrières opwerpt en de kosten naar verhouding laag zijn. Zelfrijdende vrachtauto’s lijken daardoor snel dichterbij te komen. Nu hebben ook taxidienst Uber en autofabrikant Tesla onlangs beide aangegeven interesse te hebben in de ontwikkeling van een vrachtauto die niet langer bestuurd hoeft te worden door een menselijke chauffeur. 

Vorige week maakte Uber bekend de start-up Otto over te nemen. Otto is een bedrijf dat technologie ontwikkelt voor zelfrijdende vrachtauto’s. Bovendien gaat het bedrijf samenwerken met fabrikant Volvo, een fabrikant die ook al enkele proeven heeft uitgevoerd met deels zelfrijdende trucks. Tesla liet een maand geleden nog weten in de toekomst vooral in te willen zetten op de ontwikkeling van volledig zelfrijdende voertuigen, elektrische auto’s en vrachtauto’s en zich bezig te willen houden met carsharing.

Vrachtvervoer

Zelfrijdende of deels zelfrijdende trucks staan bij truckfabrikanten al langer hoog op de agenda. Volvo, Daimler en Scania hebben eerder al samengewerkt aan een project van ’truck platooning’, waarbij vrachtauto’s in konvooi achter elkaar aanreden en alleen het eerste voertuig door een persoon werd bestuurd. De andere vrachtauto’s volgden het spoor van de voorganger automatisch.

De verwachting is dat die ontwikkelingen nog sneller zullen opvolgen nu ook externe partijen als Uber en Tesla hieraan gaan werken. Uber heeft al flinke investeringen gedaan om volledig zelfrijdend vervoer te realiseren en heeft veel experts op het gebied van zelfrijdende auto’s in dienst genomen die eerder werkzaam waren bij de technische universiteit Carnegie Mellon. Op die manier heeft de taxi-dienst veel kennis op dit gebied in huis, die ingezet kan worden voor een snellere realisatie van (semi-)autonome trucks.

Tesla

Tesla heeft twee redenen om te werken aan een systeem dat kan worden ingezet in vrachtauto’s. “Semi-zelfrijdende voertuigen zijn nu al beduidend veiliger dan auto’s waarin de chauffeur volledig zelf moet rijden”, aldus topman Elon Musk vorige maand op zijn blog. “Het zou dus moreel verwerpelijk zijn om deze mogelijkheden nu niet al aan te bieden in onze voertuigen, omdat we bang zijn voor slechte berichtgeving of eventuele juridische aansprakelijkheid.” Bovendien kunnen deze vrachtauto’s milieuvriendelijker rijden dan vrachtauto’s die volledig door menselijk handelen worden bestuurd.

De Nederlandse branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei tegen NRC Handelsblad heel blij te zijn dat nieuwe spelers in de markt ook aan de slag gaan met het ontwikkelen van zelfrijdende trucks. Volgens een woordvoerder zouden zelfrijdende voertuigen goed zijn voor de veiligheid, de efficiëntie, het milieu en de prijs. “Wat ons betreft zouden we morgen al zelfrijdende vrachtauto’s hebben.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.