BMW Autonoom

Onderzoekers waarschuwen voor vertrouwen op veiligheidssystemen

Actieve veiligheidssystemen kunnen de veiligheid in de auto vergroten, maar gebruik ervan kan in sommige gevallen ook leiden tot gevaarlijke situaties. Dat blijkt uit een onderzoek dat in Frankrijk is uitgevoerd. De studie laat zien dat te veel vertrouwen in autonome systemen ook gevaren met zich meebrengt.

Volgens het Belgische autoblad Autogids legden zestig vrijwilligers in een simulator een snelwegtraject af van 53 kilometer. Onderweg kregen ze onverwacht te maken met twee gevaarlijke situaties. Een uitwijkende vrachtwagen en een waarschuwing dat de zelfrijdende systemen midden in een bocht werden uitgeschakeld. De studie werd uitgevoerd door het Centre d’Investigations Neurocognitives et Neurophysiologiques van de universiteit van Straatsburg en het Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Reactietijd

Bij de eerste proef lag de reactie met de veiligheidssystemen ingeschakeld op gemiddeld 2,2 seconden, tegenover 1 tot 1,5 seconden als de bestuurder zelf de volledige controle over het voertuig had. 35 procent van de bestuurders raakte een pylon. Een op de tien botste tegen de wagen, 27 procent reageerde door het stuur naar rechts te draaien. Bij de tweede situatie, wanneer de auto plotseling vroeg om de besturing over te nemen in de bocht, lag de gemiddelde reactietijd op 4,5 seconden. Bij 130 km/u wordt gedurende die tijd 160 meter afgelegd. Hoe ouder de bestuurder, hoe langer overigens de tijd en hoe groter de afstand.

De zestig testrijders werden onderverdeeld in drie leeftijdsgroepen van twintig personen. Ze moesten in de simulator wegrijden van een parkeerplaats op de snelweg en 10 kilometer zonder hulpsystemen rijden. Vervolgens mochten de adaptieve cruise control en rijstrookassistentie ingeschakeld worden. Ongeveer halverwege, bij een snelheid van 110 km/u, kregen ze te maken met de uitwijkende vrachtwagen. Twintig kilometer daarna, met een snelheid van 130 km/u, moest de bestuurder in een bocht de controle plotseling weer overnemen.

Gevaar van indommelen

Uit de studie blijkt verder dat bestuurders sneller indommelen als ze gebruikmaken van rij-ondersteuning, vooral wanneer ze in hun eentje in de auto zitten. De overgang van de automatische piloot naar het zelf rijden ging vaak moeilijk en leidde soms tot gevaarlijke situaties. De reactie was te traag of onveilig. Het is daarom volgens de onderzoekers van belang om altijd de handen aan het stuur te houden en ook de voet in de buurt van de pedalen te houden.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.