Wachten op ‘perfecte’ zelfrijdende auto kost honderdduizenden levens
In plaats van te wachten op de ‘perfecte’ zelfrijdende auto, zouden we als maatschappij de autonome voertuigen nu al moeten omarmen en inzetten. Hiermee kunnen we namelijk honderdduizenden mensenlevens sparen. Dat concludeert het internationale onderzoeksbureau Rand.
Het onderzoeksbureau vergeleek de effecten wanneer overheden volledig zelfrijdende auto’s toelaten op de openbare weg wanneer ze slechts 10 procent veiliger presteren dan menselijke bestuurders met de situatie waarin de zelfrijdende auto wordt toegelaten als de veiligheid 75 tot 95 procent hoger ligt, wat door sommigen als bijna perfect wordt gezien.
Kosten van het wachten zijn hoog
Op lange termijn worden er meer levens gespaard als de auto ook maar 10 procent beter presteert dan de menselijke bestuurder, concludeert Rand. “In veel gevallen kan dat leiden tot het sparen van meer dan een half miljoen mensenlevens.”
Onder geen enkele omstandigheden leidt het wachten vanwege veiligheidswinst tot minder doden: “In het beste geval is het aantal dodelijke slachtoffers vergelijkbaar, maar in het slechtste geval zijn de kosten van het wachten hoog.”
Publieke scepsis
Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout, bleek eerder al uit onderzoek van TU Delft. Voor opzettelijk misbruik, dus een dodelijk ongeluk met een gehackte auto, geldt zelfs een factor 6.
Dit bewijsmateriaal zou besluitvormers kunnen helpen om de publieke scepsis beter in evenwicht te brengen, is de aanbeveling van Rand. Overheden zouden voor beleid moeten kiezen dat over het algemeen meer levens redt, waarbij nog wel rekening wordt gehouden met de terughoudendheid van de maatschappij.
Lees ook: Onderzoek TU Delft: ongeval door zelfrijdende auto als erger beschouwd