Autonome shuttlebus breidt dienst uit; botst binnen uur

Een zelfrijdende shuttlebus kwam gisteren in Las Vegas met een vrachtwagen in botsing. De shuttlebus, die door het Franse bedrijf Navya is ontworpen, werd een uur voor het ongeluk tijdens de projectlancering nog feestelijk uitgezwaaid. De vrachtwagenchauffeur waarmee het voertuig in botsing kwam, wordt voorlopig verantwoordelijk wordt gehouden voor het ongeval.

Eerder deze week werd bekend dat het project rond de autonome shuttlebus met een jaar wordt verlengd. Het is de bedoeling dat de shuttle, die op de openbare weg rijdt, een jaar lang mensen gratis vervoert op een traject van één kilometer.

‘We konden niets doen’

De botsing ontstond toen het zelfrijdende voertuig stilstond. De vrachtwagenchauffeur reed achteruit en klapte op de shuttlebus. Een passagier vertelt aan een lokale nieuwszender: “De shuttle stond stil, en we zagen het gebeuren. De toezichthouder had niet de mogelijkheid om achteruit te rijden.”

Een woordvoerder van de gemeente Las Vegas liet weten dat de shuttle deed was hij moest doen: “De shuttle stond stil, en de bestuurder van de vrachtwagen reed achteruit zonder te kijken. Als de vrachtwagen was voorzien van soortgelijke sensoren, had dit ongeluk zich nooit voorgedaan.”

Gratis vervoer

De shuttlebus is een initiatief van AAA en Keolis. Het busje is ontworpen door het Franse bedrijf Navya, en kan maximaal acht mensen transporteren. De organisaties hebben de shuttlebus openbaar toegankelijk gemaakt en onderzoeken onder passagiers wat de ervaringen zijn.

Het voertuig maakt gebruik van GPS, Lidar, sensoren en andere technologie. Er zit nog wel altijd een toezichthouder met een computer in het stuurloze voertuig. De shuttle kan een maximale snelheid van 25 kilometer per uur bereiken. Het is volgens de betrokken partijen ‘het grootste zelfrijdende project in de Verenigde Staten’.

Lees ook: 2getthere: leg focus autonoom vervoer meer op infrastructuur

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.