Google, zelfrijdende auto, selfdriving car

‘Zelfrijdende auto wordt sneller omarmd als alcoholgebruik is toegestaan’

Overheden moeten overwegen om personen die onder invloed zijn van drank of drugs een ontheffing te verlenen voor het rijden in een zelfrijdende auto. Wanneer het mogelijk is om onder invloed alsnog met de auto naar huis te rijden, stappen mensen eerder over op zelfrijdende auto’s en zal hiermee de veiligheid op de weg vergroten. Dat schrijft de Australische National Transport Commission (NTC), een orgaan dat onafhankelijk advies geeft aan overheden op het gebied van transport en infrastructuur. 

Rijden onder invloed is een van de thema’s uit het rapport dat ingaat op de vraag hoe wetten zo kunnen worden aangepast dat zelfrijdende auto’s eerder gemeengoed worden. De NTC is van mening dat geautomatiseerde voertuigen een positief effect hebben op de verkeersveiligheid omdat het risico op menselijke fouten wordt verminderd. Hindernissen bij de aanschaf van zelfrijdende auto’s moeten zoveel mogelijk worden weggenomen.

Rijtaak overnemen

Passagiers de mogelijkheid bieden om onder invloed van alcohol en drugs te laten rijden in een hoog of volledig geautomatiseerd voertuig, kan bijvoorbeeld kansen bieden. Bovendien kan een dergelijke ontheffing het aantal ongevallen waar drank en drugs bij betrokken is, reduceren.

Een ontheffing is goed voor te stellen wanneer een voertuig zelf geen stuur meer heeft en dus niet is ontworpen voor een menselijke bestuurder. De inzittende is in dit geval altijd een passagier en kan worden vergeleken met iemand die een in een taxi stapt en de chauffeur vertelt waar hij heen moet rijden. NTC ziet echter ook de gevaren, met name wanneer het voor de inzittende van de auto mogelijk is om de rijtaak over te nemen. In dit geval zouden overheden goed na moeten denken hoe ze met deze regelgeving omgaan en in hoeverre een ontheffing dan nog voordelen heeft ten opzichte van de verkeersveiligheid.

Lees ook: Autonoom voertuig biedt kansen voor drankindustrie

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.