Mobileye

Lichte groei aantal verkeersdoden in Nederland

Bron: Mobileye

In het afgelopen jaar kwamen 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn acht personen meer dan in 2015, het jaar waarin het aantal verkeersdoden met 51 toenam. Bij bestuurders van personenauto’s vielen naar verhouding de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, waarbij vooral jongeren en ouderen relatief vaak slachtoffer zijn. Dat meldt het CBS. De verwachting is dat zelfrijdende auto’s zorgen voor een reductie van het aantal verkeersdoden. Veel incidenten worden veroorzaakt door menselijk falen. Die factor wordt door autonome voertuigen grotendeels weggenomen.

In het voorbije jaar kwamen 231 inzittenden van een personenauto bij verkeersongevallen om het leven. Het ging daarbij om 186 bestuurders en 45 passagiers. Daarnaast overleden onder andere 189 fietsers, 51 voetgangers, 38 bestuurders van een scootmobiel, 41 brom- en snorfietsers en 45 motorrijders bij een verkeersongeluk.

Jongere autorijders vormen de grootste groep slachtoffers. In de afgelopen vijf jaar verongelukten 187 automobilisten die tussen de 18 en 25 jaar oud waren. Dit is 22 procent van alle verongelukte autobestuurders. Bij de 75-plussers komt een kleiner deel van de groep om het leven dan bij de jongeren. De ouderen leggen echter beduidend minder kilometers af dan jongeren.

Hoog risico in de nacht

In de ochtend- en avondspits komen per uur de meeste automobilisten om bij een ongeluk. Op die delen van de dag worden ook de meeste kilometers afgelegd. Als rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers, is het risico op een dodelijk ongeluk bij automobilisten het grootst tussen middernacht en zeven uur ‘s ochtends. Ook ’s van 18.00 tot middernacht is het risico voor automobilisten relatief hoog.

Ben Immers is hoogleraar Verkeer en infrastructuur aan de TU Delft. Hij spreekt in de Volkskrant hoge verwachtingen uit over de komst van zelfrijdende auto’s, bijvoorbeeld omdat dit type voertuigen zich aan de snelheid houdt. Ook voor opgevoerde brommers zou het uitkomst kunnen bieden, denkt de hoogleraar. Hij voegt eraan toe: Als we eenmaal zelfrijdende auto’s hebben, willen we niet meer terug.

D66

Rob Jetten, Kamerlid voor D66, noemt het verschrikkelijk dat er meer mensen door verkeersongelukken om het leven komen en wijst ook op de duizenden mensen die bij dergelijke ongevallen gewond raken. De partij wil dan ook dat wordt bijgehouden waar ongelukken gebeuren en wat de oorzaak van het ongeluk is. Op basis van deze informatie kunnen onveilige kruispunten en wegen worden aangepakt.

Als voorbeeld noemt Jetten een onoverzichtelijk kruispunt waar te hard wordt gereden. “Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer je als vader of moeder op internet kunt zien dat bij jou om de hoek afgelopen jaar tien zware ongelukken zijn geweest, dan kun je je dochter vertellen dat ze een andere route fietst naar school. De gemeente kan ondertussen de oorzaak aanpakken en bijvoorbeeld een stoplicht plaatsen.”

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.