tesla-model-s-autopilot-software-70

Onderzoek: veiligheid Lane Keeping Assist-systemen wordt overschat

De Lane Keeping Assist-systemen of rijbaanondersteunende systemen blijken in Nederland niet altijd betrouwbaar te zijn. Hoewel de systemen zelf wel werken, blijkt het moeilijk om de wegmarkering altijd goed te herkennen vanwege verminderde zichtbaarheid en gebruikers blijken de werking hiervan te overschatten. Ze zorgen dus niet altijd voor een veiligere situatie op de weg, zoals wel vaak gedacht wordt.

Deze systemen worden in zelfrijdende auto’s gebruikt, om ervoor te zorgen dat het voertuig precies in het midden van de weg blijft rijden en worden ook ter ondersteuning in veel andere auto’s geplaatst. Die conclusie trok de ANWB uit een onderzoek dat de organisatie heeft uitgevoerd met Royal HaskoningDHV. In dit onderzoek werden praktijktests uitgevoerd, waaruit bleek dat de systemen in Nederland soms moeite hadden om de belijning op de wegen te zien. Op zestig kilometer-wegen worden de auto’s bovendien te veel naar het midden van de gehele weg gedrukt. Hierdoor ontstaan er veiligheidsrisico’s op het gebied van verkeersveiligheid.

Onderzoek

Het onderzoek betrof een praktijktest met ‘Lane Keeping Assist-systems in auto’s van de merken Skoda, Ford, Nissan en Volvo en een enquête onder 100 ANWB-leden die ervaring hebben met deze systemen. Daaruit concludeerde de verkeersorganisatie dat deze systemen weliswaar vaak veilig waren, maar dat de onveilige situaties vaak maken hadden met de randvoorwaarden.

Volgens de ANWB is het nu zaak om de zichtbaarheid van de wegbelijning te verbeteren, vooral bij natte omstandigheden en ’s nachts. Ook zou de wegmarkering op 60 kilometer-wegen moeten worden aangepast, om te voorkomen dat deze auto’s een botsing kunnen veroorzaken met een tegenligger. Als laatste is goed onderhoud nodig van de bermen en het groen naast wegen.

Autodealers

De twee partijen betichten autodealers ervan de gebruikers niet voldoende te informeren over de mogelijkheden en beperkingen van deze systemen en willen dat dit verandert. “Bestuurders krijgen onvoldoende informatie over de voordelen en beperkingen”, aldus de ANWB. “In het onderzoek geeft de helft van de respondenten aan het systeem zonder enige voorkennis te gebruiken.”

De twee onderzoekende partijen pleiten voor een betere instructie en hopen ook dat autofabrikanten gaan werken aan een verdere verbetering van deze systeem. “Veel automobilisten zullen het systeem blindelings vertrouwen, dus het moet onder alle omstandigheden werken. Bovendien moet het duidelijk zijn wanneer het systeem niet in werking is. Een lichtsignaal op het dashboard is onvoldoende om automobilisten, die geacht wordt de ogen op de weg te houden, te informeren.” 

ANWB en Royal HaskoningDHV zullen in de toekomst nog meer onderzoeken gaan uitvoeren naar de werking van rijtaakondersteunende systemen.

Kom alles te weten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s door een bezoek te brengen aan de SDC Summit 2016. Dit tweedaags seminar over autonome voertuigen vindt plaats op woensdag 12 en donderdag 13 oktober 2016 in Expo Houten. Kijk voor meer informatie op: www.sdcsummit.com/. Of schrijf je nu in via www.sdcsummit.com/registreren/.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.