Duitse overheid: zelfrijdende auto moet zwarte doos krijgen
Auto’s met uitgebreide zelfrijdende functies moeten voortaan een zwarte doos aan boord hebben. Zo moet duidelijk worden op welk moment de autopilot-modus het voertuig bestuurt en wanneer een chauffeur de controle heeft. Het Duitse ministerie van Transport heeft hiervoor plannen opgesteld, die nog deze zomer naar andere ministeries worden gestuurd voor goedkeuring. Dat zeggen diverse medewerkers van het ministerie tegen persbureau Reuters.
De zwarte doos is een bekend fenomeen in de luchtvaart. Maar als het aan het Duitse transportministerie ligt, moeten zelfrijdende voertuigen er ook eentje aan boord hebben. Als er dan een ongeluk plaatsvindt met een zelfrijdend voertuig, moet duidelijk worden of op dat moment de autopilot-modus of de menselijke bestuurder de controle over het voertuig had.
Altijd chauffeur aanwezig
Ook staat in de plannen dat er een chauffeur in de bestuurdersstoel moet zitten, zodat er altijd een persoon aanwezig is die kan ingrijpen op het moment dat het zelfrijdende systeem faalt. Al is het niet zo dat de chauffeur altijd moet opletten op het verkeer, maar hij moet wel aanwezig zijn om de controle over te nemen.
Duitsland kent enkele grote autoconcerns (Daimler, Volkswagen en BMW) die volop inzetten op autonome mobiliteit. Bondskanselier Angela Merkel zei enkele maanden geleden dat de auto-industrie met een wensenlijst mag komen, liefst met een tijdspad erbij, zodat de regering de weg vrij kan maken voor de verdere ontwikkeling van automatisch rijdende voertuigen.
Of bovenstaande maatregelen ook op die wensenlijst staan, valt te betwijfelen. De voorstellen maken de verdere ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen er niet makkelijker op.
Stel dat die zwarte doos in alle zelfrijdende voertuigen wordt neergezet, wordt dan de verantwoordelijkheid voor ongelukken verdeeld tussen bestuurder en leverancier van het voertuig al naar gelang van wat er uit de gegevens opgeslagen in de zwarte doos valt op te maken? Hoe moet ik mij dat voorstellen? Wat gaat er juridisch veranderen aan de aansprakelijkheid van bestuurders die betrokken raken bij verkeersongevallen?