Opel, automated driving, autopilot, autonoom

Audi: Ethische keuzes moeilijke horde voor zelfrijdende auto

Foto: Opel

Eén van de moeilijkste aspecten van de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s zijn de ethische besluiten die een dergelijk voertuig moet nemen. Dat zei Markus Auerbach, hoofd van de in Amerika gevestigde Audi Innovation Research-afdeling, tijdens een autobeurs in de Canadese stad Toronto. Hij ziet dat als een moeilijkere horde om te nemen dan de puur technologische ontwikkeling van autonome voertuigen.

Als voorbeeld noemde hij de keuze die moet worden gemaakt in een situatie waarbij een botsing onvermijdelijk is geworden. “Moet een zelfrijdende auto dan kiezen voor het aanrijden van een overstekend kind of voor een oude vrouw op een fiets.”

Dergelijke keuzes ziet Auerbach als een grotere uitdaging dan het ontwikkelen van de techniek die nodig is voor dit type voertuigen. De apparatuur die zelfrijdende auto’s aanstuurt, moet dergelijke keuzes kunnen maken. Daardoor staat de maatschappij voor lastige, ethische kwesties.

Tests

Eerder al maakte de overheid van de Canadese staat Ontario bekend dat in 2016 de eerste tests met zelfrijdende auto’s plaats mogen vinden. De lokale overheid wil dat de staat één van de prettigste plekken op aarde wordt voor automatische voertuigen en voor elektrische auto’s.

Audi is één van de fabrikanten die verwacht dat zelfrijdende auto’s een belangrijke rol kunnen spelen in de toekomstige mobiliteit. Zo ontwikkelde het bedrijf de zelfrijdende Audi RS 7. Tijdens een test op het Duitse circuit Hockenheim bleek dat het voertuig ongeveer net zo snel een ronde kan afleggen als wanneer er een coureur achter het stuur zit.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

2 reacties op “Audi: Ethische keuzes moeilijke horde voor zelfrijdende auto”

Tibor Strausz|17.02.16|10:39

deze hoor ik wel vaker, de ethische keuze. maar zo worden auto’s helemaal niet geprogrammeerd. de zelfrijdende auto moet zich aan de verkeersregel houden. dus als iemand plots voor de auto springt dan rem je, je kiest er niet voor om de stoep op te rijden ook al is daar een minder belangrijk persoon ofzo. als je dat doet is dat namelijk de fout van de auto en misschien wel moord.

ik heb bij mijn rijlessen in ieder geval nooit instructies gehad om dergelijke keuzes te maken. en gelukkig maar 😉

Tibor Strausz|17.02.16|10:40

mijn vorige bericht kwam niet door nu een test

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.