Jaguar Land Rover test met elkaar ‘pratende’ auto’s
Autofabrikant Jaguar Land Rover voert momenteel op de openbare weg testen uit met een vloot van onderling communicerende auto’s. Deze proeven worden gezien als een volgende stap op weg naar zelfrijdende auto’s in het Verenigd Koninkrijk.
De testen worden gedaan in het kader van het bredere UK-CITE Project, dat moet leiden tot een volledig verbonden infrastructuur voor zelfrijdende auto’s. Op 65 kilometer snelweg, verdeeld over vier wegen, zullen draadloze technologieen worden toegepast waarmee voertuigen altijd met elkaar en de infrastructuur verbonden zijn. Het UK-CITE Project maakt het mogelijk om verschillende van deze communicatietechnologieen op hoge snelheden te testen.
Geïnformeerd over gevaren
Het gaat dan om de uitwisseling van informatie tussen voertuigen en de infrastructuur, inclusief verkeerslichten en matrixborden. De informatie die nu op matrixborden verschijnt, kan in de toekomst bijvoorbeeld direct op het dashboard van de auto worden getoond. Zo kunnen bestuurders en autonome voertuigen worden geïnformeerd over eventuele gevaren of veranderde verkeerssituaties, zodat het voertuig daarop kan anticiperen.
Jaguar Land Rover test deze Over the Horizon’-waarschuwingssystemen uitvoerig. Daarnaast worden er diverse intelligente connectiviteitsvoorzieningen getest, zoals Emergency Electronic Brake Light Warning, Emergency Vehicle Warning, In-Vehicle Signage met Roadworks Warning en Traffic Condition Warning. Auto’s met elkaar en de omgeving verbinden is volgens de autoproducent een essentiële volgende stap om zelfrijdende auto’s veilig en op grote schaal te kunnen introduceren.
Ongeval voorkomen
“De nieuwste connectiviteitstechnologieën zijn een aanvulling op andere sensoren van het voertuig en breiden de mogelijkheden van het voertuig uit om verder te zien dan alleen de weg en te communiceren met andere voertuigen, de infrastructuur, voetgangers en het netwerk. Een voorbeeld: een bericht dat een nog niet zichtbare auto verderop op de weg afremt, kan een ongeval met de achteropkomende auto voorkomen. Het systeem functioneert zowel in manuele als autonome rijmodus en verbetert zo de verkeersveiligheid op alle niveaus van autonomie.”