Mercedes presenteert autonoom studiemodel op Duitse autobeurs
Mercedes-Benz heeft aangekondigd het studiemodel voor een zelfrijdende auto te presenteren op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt. Sowieso pakt de autofabrikant groots uit vanwege het 50-jarige bestaan van hun AMG-model. Er worden zo’n honderd voertuigen tentoongesteld in Frankfurt, waaronder een aantal innovatie conceptauto’s.
Frankfurt vormt het debuut voor de elektrische smart showcar, een studiemodel van het recent opgerichte EQ-submerk van Mercedes-Benz. Dit studiemodel rijdt volledig autonoom en belichaamt als eerste auto alle vier de pijlers van de ondernemingsstrategie CASE: Connected, Autonomous, Shared en Electric. Het model koppelt maximale efficiëntie aan een consequente doorontwikkeling van het carsharing concept, waardoor flexibel en individueel openbaar vervoer in de stad mogelijk wordt.
Toekomst
Mercedes-Benz kijkt naar de toekomst op de IAA. Het merk presenteert drie studiemodellen onder zijn nieuwe EQ-label, dat is voorbehouden aan volledig elektrische auto’s. Eén daarvan is een stadsauto die volledig is ingericht als deelauto. Het studiemodel rijdt volledig autonoom én elektrisch.
De tweede EQ-auto is een compact model met elektrische aandrijving, de directe voorbode van een elektrisch aangedreven Mercedes-Benz die over een paar jaar op de markt komt. Hoe dit studiemodel zich verhoudt tot de Mercedes-Benz EQ Concept die vorig jaar op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd, is nog niet bekend. Ook dat is een compact model met elektrische aandrijving.
IAA
Dat Mercedes flink uit gaat pakken, blijkt uit de gepubliceerde feitjes over de stand op één van de grootste autobeurzen van Europa. Zo’n 400 medewerkers hebben twee maanden lang gewerkt aan de Mercedes-Benz-stand op de IAA. De stand is 11.000 vierkante meter groot en is in de Festhalle opgebouwd met 970 ton staal, meer dan 250 kilometer aan bedrading en zo’n 6.000 lampen.