Motorfiets. Foto: Triumph

Zelfrijdende auto botst met motorrijder, bestuurder draagt schuld

Een motorrijder uit Californië is verantwoordelijk voor het veroorzaken van een ongeval met een zelfrijdende auto. Het ongeluk vond plaats toen de motorrijder van rijstrook wisselde. Tijdens de bijzondere manoeuvre botste de bestuurder van de motor tegen de rechterkant van de zelfrijdende auto, eigendom van Cruise Automation. De motorrijder had last van schouderklachten, maar bleef verder ongedeerd.

De zelfrijdende auto reed tijdens het moment van de botsing zo’n 20 kilometer per uur, de motor had een snelheid van 30 kilometer per uur. Uit het schadeformulier blijkt dat de zelfrijdende Chevrolet Bolt op de middelste van drie rijstroken reed. Toen het autonome voertuig ruimte zag om naar links te gaan, besloot deze te handelen. De Chevrolet stuurde naar links, maar toen zagen de camera’s dat de ruimte steeds kleiner werd.

Onjuiste inhaalmanoeuvre

Het voertuig op de linkerbaan vertraagde en de zelfrijdende auto staakte de zijdelingse verplaatsing. De motor kwam op de rechterrijstrook terecht en wilde naar de middelste baan manoeuvreren. Toen de zelfrijdende auto de verplaatsing stopte, knalde de motor tegen de auto aan en viel. De motorrijder had schouderklachten, maar kon zijn weg wel vervolgen. Het rapport concludeert: “De motorrijder draagt schuld omdat hij op onjuiste wijze een inhaalmanoeuvre uitvoerde. De bestuurder wisselde van rijstrook, terwijl dit niet veilig was.”

Kevin Chu, engineer bij Cruise Automation, laat weten dat de zelfrijdende auto precies deed wat die had moeten doen. “Onze zelfrijdende auto’s zijn getraind op onvoorspelbare situaties, zoals deze. In dit geval wisselde de motorrijder van rijstrook terwijl dit niet veilig was”, aldus Chu. Cruise Automation is onderdeel van General Motors.

Verzekering

GM gaf onlangs aan dat het de juridische verantwoordelijkheid van de zelfrijdende auto’s op zich neemt. Dit betekent dat de producent aansprakelijk is als er een ongeluk gebeurt op het moment dat het zelfrijdende systeem de controle van de auto in handen heeft. In dit geval is General Motors niet aansprakelijk.

De zelfrijdende auto’s van GM zijn in Californië afgelopen september zes keer tegen andere verkeersdeelnemers gebotst. In alle gevallen lag de fout niet bij het autonome voertuig, maar bij de andere weggebruikers. Bij de zes botsingen vielen overigens geen gewonden of doden.

Lees ook: Autonome shuttlebus breidt dienst uit; botst binnen uur

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.