Voyage

Startup zelfrijdende auto richt pijlen op senioren

Het jonge bedrijf Voyage heeft een duidelijke doelgroep in gedachten voor zijn zelfrijdende voertuigen: ouderen. De onderneming denkt zelfs dat de zogenaamde ‘retirement communities’, woongemeenschappen voor senioren, vooralsnog tot de weinige plaatsen behoren waar zelfrijdende auto’s volledig tot hun recht komen.

In Nederland kennen we alleen serviceflats, aanleunwoningen en instellingen voor seniorenzorg, maar met name in de warmere staten van Amerika zijn complete woongemeenschappen voor gepensioneerden heel gewoon. Mensen gaan daar op een bepaalde leeftijd wonen en maken dan deel uit van een kleinere samenleving voor ouderen, met daarbij ook verschillende gradaties van dienstverlening, ondersteuning en zorg. Juist in zulke retirement communities ziet Voyage grote mogelijkheden voor zijn autonome auto’s.

Gelijk leeftempo

Dat heeft meerdere redenen. Zo is er op plekken waar meer ouderen wonen doorgaans ook meer behoefte aan vervoer, omdat mensen naarmate hun leven vordert minder goed in staat zijn om zichzelf te vervoeren. Daarnaast gelooft Voyage in een simpele en rustige start. Een retirement community is veel uniformer dan een stad of dorp waar iedereen door elkaar woont. Mensen hebben er in grote lijnen gelijke behoeften en een gelijkwaardig leeftempo. Dat maakt het mogelijk om een innovatie over de volle breedte van een mini-samenleving toe te passen. Voyage heeft in dit geval gekozen voor The Villages, een woongemeenschap in Florida met ruim 50.000 inwoners – en daarmee de grootste in zijn soort.

Voyage en The Villages gaan de komende jaren exclusief samenwerken in het aanbieden van een autonome autodeeldienst. Het techbedrijf geeft toe dat de technologie voor veel verwarring zorgt over wanneer zelfrijdende auto’s nu echt een feit zullen zijn. De ene partij roept dat echt autonoom vervoer de komende jaren al mogelijk zal zijn; anderen denken dat het nog decennia duurt. Voyage spreekt van een complexe waarheid, afhankelijk van de gekozen benadering, maar denkt zelf wel de winnende strategie te hebben bedacht.

Oplossing voor vervoersprobleem

Die aanpak bestaat uit enkele punten, waaronder het gebruiken van de voertuigen in simpele omgevingen waar het tempo lager ligt dan gemiddeld. Retirement communities zijn daar zoals beschreven een prima voorbeeld van. Punt twee: zorg dat je daadwerkelijk een oplossing biedt voor een vervoersprobleem dat voor grote groepen mensen speelt. Ook hier sluit de gekozen doelgroep op aan. Ten derde wil Voyage autonome veiligheid en goede prestaties laten prevaleren boven de kosten. De komende jaren mag het bedrijf zijn ideeën in de praktijk van The Villages gaan uitproberen. 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.