Een WEpod op de campus van de TU Delft

Zelfrijdende WEpods verhuizen naar Airport Weeze

De WEpods die eerder op het terrein van de Wageningen Universiteit dienst deden, gaan nu rijden op de parkeerplaats van vliegveld Weeze. Vooralsnog gebeurt dat zonder passagiers aan boord, want data verzamelen staat in deze fase voorop. Later in het project moeten de busjes wel mensen gaan vervoeren tussen de parkeerplaats en de terminal.

Dit alles gebeurt in het kader van het interregionale I-AT-project, dat een budget van 8,5 miljoen euro heeft om autonoom rijden in de regio te ontwikkelen.De pods gaan nog in december rijden tussen de terminal en parkeerplaats P2 van Airport Weeze. Daarmee krijgt het Gelderse WEpod-project in Wageningen, waar de twee WEpods reden op het terrein van de Wageningen Universiteit, een vervolg. De bedoeling is dat het voertuig in de toekomst automatisch gaat pendelen. Momenteel is er nog een steward aan boord die het voertuig met de hand bestuurt. De test is bedoeld om alle details van het traject te verzamelen en op te slaan.

Veiligheid voorop

Het busje, waarin de zitplaatsen tegenover elkaar zijn geplaatst, rijdt maximaal 15 kilometer per uur en is voorzien van redundante techniek: als er een GPS-apparaat uitvalt, komt er automatisch een andere apparaat voor in de plaats. Als er een defect van de lasersensor optreedt, zijn er andere sensoren die het werk overnemen. De veiligheid staat namelijk voorop en met deze voorzieningen worden op dat vlak bepaalde zekerheden ingebouwd.

De beide WEpods staan klaar op Airport Weeze. Steeds wordt er gereden met één voertuig met een steward aan boord. De bus rijdt altijd dezelfde route, zodat de informatie daarover kan worden verzameld en opgeslagen. Door middel van radarapparatuur, lasersensors en camera’s worden keer op keer alle details van de rondrit in kaart gebracht. Die data moeten er later aan bijdragen dat veranderingen van de route veiligheidstips kunnen geven. Mocht er bijvoorbeeld een omgevallen boom op de weg liggen, dan remt het voertuig zelfstandig af. De route zelf wordt gereden met behulp van GPS-navigatie.

Volgende fase

Hoe lang deze testfase gaat duren, staat nog niet vast. De eerste tijd is er alleen een steward in de busjes aanwezig. Pas later zullen er passagiers mogen instappen, waarmee het testen een volgende fase in zal gaan. Met de elektrische busjes, waarin telkens zes mensen plaats kunnen nemen, moet op termijn de parkeerplaats P2 met de terminal worden verbonden. Een andere route zou desgewenst van de terminal naar het hotel op het terrein van Airport-Weeze kunnen worden aangeboden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.