Dieter Zetsche, Thomas Strobl en Angela Merkel. FOTO Daimler

Daimler opent nieuw testterrein voor zelfrijdend vervoer

In aanwezigheid van bondskanselier Angela Merkel heeft de top van Daimler een nieuw testterrein geopend in het Duitse Immendingen. Op het terrein, 520 hectare groot, gaat de autofabrikant onder meer zelfrijdende auto’s testen. Het concern heeft er meer dan 200 miljoen euro in geïnvesteerd.

“Immendingen gaat een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van de mobiliteit van de toekomst”, aldus Dieter Zetsche, bestuursvoorzitter van Daimler AG. “Hier brengen we onze wereldwijde testactiviteiten samen en gaan we onder meer alternatieve aandrijvingen zoals hybride en elektrische auto’s van het product- en technologiemerk EQ ontwikkelen, alsmede toekomstige assistentiesystemen en autonome rijfuncties testen.”

De Duitse autofabrikant onderzoekt en test op het terrein de mobiliteit van de toekomst. Daimler onderscheidt de volgende vier ontwikkelgebieden: connectiviteit, autonoom rijden, deelvervoer en elektrisch rijden.

Complexe verkeerssituaties

Het terrein biedt naast een technologiecentrum ruimte aan een testparcours van 100.000 vierkante meter. Onderzoekers kunnen hier onder meer alle aspecten van autonoom rijden tegen het licht houden. In eerste instantie zal het gaan om rijtaakondersteunende systemen, maar het is de bedoeling dat die doorontwikkeld worden tot systemen die autonoom rijden mogelijk maken.

Ze hebben de middelen om uitdagende en complexe verkeerssituaties nauwkeurig na te bootsen. Zo is er een module ‘stadswijk’, met allerlei kruisingen. Ook is er een ‘slecht wegdek-traject’, waar auto’s worden getest onder bijzonder uitdagende rijomstandigheden.

Daimler koos in 2011 voor Immendingen en begon in 2015 met de bouw. Eerder was op het terrein, ten noordwesten van de Bodensee, een legerkazerne gevestigd. De autofabrikant heeft er meer dan 200 miljoen euro in geïnvesteerd. Het terrein zorgt volgens het concern voor driehonderd extra banen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.