Sydney Metro trein test Windsor Road

Autonome metro rijdt over nieuwe kabelbrug in Sydney

Bron: NSW Government

De nieuwe autonome metrotrein van Sydney Metro heeft vorige week een belangrijke test doorstaan. De trein reed dinsdag over een nieuwe kabelbrug in de Australische stad. Tijdens de test waren geen passagiers aan boord. Sydney is de eerste stad van Australië die een volledig automatisch metrosysteem implementeert.

De metro reed over de nieuwe spoorwegbrug over Windsor Road en richting de Skytrain. Met deze test is het testprogramma uitgebreid naar metrosporen  buiten het hoofdkantoor van Sydney Metro op Rouse Hill. De autonome metro’s hebben inmiddels ongeveer 10.000 kilometer aan proeven afgelegd.

Nadat de proeven op het huidige traject zijn voltooid, starten de tests in een nieuwe dubbele tunnel. De metro’s, die gemaakt zijn door spoorbedrijf Alstom, rijden 60 kilometer per uur tijdens de eerste test. Daarna rijden ze tot 100 kilometer per uur.

Dubbele deuren en grote ramen

Het noordwestelijke deel van Sydney Metro zal in de eerste helft van 2019 worden geopend. De metro’s rijden dan elke vier minuten in beide richtingen tijdens de spits. De diensten worden in 2024 uitgebreid naar de stad en hebben dan de capaciteit om elke twee minuten in elke richting een metro te laten rijden.

Alstom heeft 9 van de 22 metro’s al geleverd. Elk voertuig heeft drie dubbele deuren per zijde voor verbeterde toegang en passagiersstromen, grote ramen en sfeervolle LED-verlichting. De metrotreinen zullen uitgerust zijn met camerabewaking en intercoms voor noodgevallen. Het systeem maakt gebruik van Urbalis 400, het computergestuurde treinbeveiligingssysteem (CBTC) van Alstom.

Sydney Metro

De autonome metro’s maken deel uit van het noordwestelijke deel van Sydney Metro. Dat is fase een van het openbaar vervoer-project, dat het grootste is van Australië. Het project zal naar verwachting 8,3 miljard Australische dollars (ongeveer 5,3 miljard euro) kosten.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.