Betuweroute. Foto: C.S. Booms

Prorail stelt spoor beschikbaar voor testrit autonoom rijdende trein

ProRail wil testfaciliteiten bieden om de implementatie van autonoom rijdende treinen in Nederland mogelijk te maken. Als spoorwegbeheerder wil het betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende treinen. Met dit doel voor ogen investeert het bedrijf geld en tijd, en dus ook ruimte op eigen spoor.

De proeftuinen voor zelfrijdend vervoer schieten uit de grond in Nederland, maar voor treinen is een testrit lastiger te realiseren. Een spoor bouwen dat alleen dient om nieuwe technieken uit te proberen is niet realistisch, dus kijkt ProRail liever naar wat het huidige spoor aan mogelijkheden biedt. Dit uiteraard zonder het huidige spoorverkeer te verstoren, vertelt Alfons Schaafsma, adviseur Innovatie en Ontwikkeling bij ProRail.

Testfaciliteiten

“De Betuweroute is de meest realistische optie. Vanwege voortdurende werkzaamheden aan Duitse zijde wordt de corridor niet optimaal gebruikt. Op bepaalde momenten is er beperkt treinverkeer. Bovendien is het spoor uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS, dat zich goed leent voor autonome systemen.”

Naast de Betuweroute is de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle een potentiele testfaciliteit. Ook deze lijn is uitgerust met ERTMS-beveiliging. Bovendien heeft de provincie Groningen zich gemeld met de interesse ruimte te bieden voor testritten van autonoom rijdende treinen, vertelt Schaafsma.

Implementatie

Hoewel de ontwikkelingen nog in volle gang zijn, ziet ProRail toekomst in de implementatie van autonome systemen. Juist op een traject als de Betuweroute zou dit het treinverkeer positief kunnen bevorderen, zo stelt Schaafsma. “Machinisten rijden hier lange ritten met weinig afleiding. Neem bijvoorbeeld het traject tussen Dordrecht en de Duitse grens, hier is onderweg niets te zien.  Hierdoor gaat de concentratiewaarde van de machinist omlaag. Het zou interessant zijn als de machinist op zo’n stuk de automaat in kan schakelen, om het roer weer over te nemen als de route meer aandacht vereist.”

Hij legt uit dat ProRail voornamelijk naar dit soort specifieke toepassingen kijkt, in plaats van een algehele implementatie van autonoom rijdende treinen op het spoor. In dit opzicht is de toekomst van deze technologie nabij, meent hij. “Er zijn wel uitdagingen. Er moet worden geïnvesteerd en nieuw materieel moet worden ontwikkeld. Bovendien moeten we tegemoetkomen in de zorgen van de machinist, die wellicht vreest voor zijn baan. Nu worden alleen bepaalde taken overgenomen, maar uiteindelijk gaan we richting een volledig zelfrijdende trein. Dit vinden machinisten niet leuk om te horen.”

Auteur: Majorie van Leijen

1 reactie op “Prorail stelt spoor beschikbaar voor testrit autonoom rijdende trein”

Arco Sierts|05.10.17|15:03

1 aspect dat Schaafsma hier lijkt te vergeten is de diepere betekenis van het woord “machinist”, namelijk “de kenner van de machine”. Een machinist is namelijk ook degene die de zaak ter plaatse moet regelen als de techniek het laat afweten.

Bij personentreinen zal automatisch rijden daarom uitdraaien op een conducteur-mchinist-combifunctie: een ‘HC-plus’ die bij storingen ook weet wat ‘ie met de trein(techniek) moet doen. Een personentrein zonder functionaris aan boord lijkt mij ongewenst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.