Zwitsers bovengemiddeld enthousiast over zelfrijdende bus
Sinds juni vorig jaar heeft het Zwitserse busbedrijf PostBus meer dan 50.000 mensen met zelfrijdende busjes vervoerd. Onderzoek wijst uit dat ongeveer de helft van de gebruikers enthousiast is over het concept, terwijl de andere helft nog wel de nodige bezwaren en zorgen heeft. Toch is die laatste groep veel kleiner dan in onder meer China, Japan en de Verenigde Staten.
Twee SmartShuttles hebben sinds 23 juni 2016 meer dan 25.000 mensen vervoerd in en rond het centrum van de stad Sion. Ongeveer evenveel mensen hebben gereisd met twee dezelfde voertuigen die PostBus het afgelopen jaar op twintig verschillende evenementen heeft ingezet. Het vervoersbedrijf wil met het inzetten van de zelfrijdende busjes achterhalen hoe mensen over deze vorm van vervoer denken.
Een belangrijke bevinding is dat veel mensen voorafgaand aan de rit vooral nieuwsgierig zijn. Tijdens de reis stellen zij zich over het algemeen heel alert op, terwijl ze na afloop ontspannen zijn. Sommige mensen zijn na die eerste rit zelfs vaker met de busjes gaan reizen. Na deze bevindingen vond ook een diepgaander onderzoek plaats op basis van zo’n 400 interviews met shuttlereizigers, andere weggebruikers en omwonenden.
Wel of geen bezwaren
Daaruit kwam naar voren dat 51 procent van de ondervraagden geen of alleen heel kleine zorgen heeft over het gebruik van zelfrijdende busjes. In Sion, waar de busjes sinds ruim een jaar daadwerkelijk onderdeel zijn van het dagelijkse verkeer, is dat zelfs 62 procent. Tegelijk heeft 49 procent van de ondervraagden behoorlijke tot zelfs zeer grote bezwaren tegen het meerijden met een zelfrijdende bus.
Eerdere onderzoeken in andere landen toonden aan dat deze cijfers er in verschillende grote landen heel anders uitzien. Enkele jaren geleden bleek in China nog 87 procent van de mensen grote bezwaren tegen het idee van een zelfrijdend voertuig te hebben. In de VS was dat 78 procent, in India 77 procent en in Japan 75 procent. Het gaat wel om cijfers van drie jaar terug die wellicht in 2017 anders zouden uitvallen, aangezien er sindsdien veel technologische ontwikkelingen zijn geweest. Los daarvan ziet het er voor de acceptatie van zelfrijdende voertuigen in Zwitserland goed uit.