Bestuurderloos busje rijdt mensen rond in Olympisch Park Londen
In het voormalige Olympisch Park in Londen rijdt gedurende drie weken een zelfrijdend busje rond om mensen te vervoeren. Het vervoer in de Navya van Keolis is gratis. Met de proefperiode willen de initiatiefnemers de mogelijke toekomst van het openbaar vervoer in beeld brengen.
Het Olympisch Park werd volop gebruikt in de zomer van 2012, toen de Olympische Spelen in Londen plaatsvonden. Waar veel van zulke locaties na gebruik in verval raken, heeft Londen zijn best gedaan om de sportlocaties in stand te houden. De overige ruimtes die zijn vrijgekomen, worden onder meer gebruikt als parken, speeltuinen en horecagelegenheden. Ook worden er regelmatig evenementen verzorgd.
Zo veilig mogelijk
Er komen dus genoeg mensen in het Olympic Park om het aanbieden van vervoer te rechtvaardigen, en in deze omgeving wordt ook een mooi platform gezien om een blik op de toekomst te werpen. De gratis elektrische shuttle rijdt nog tot en met het einde van september rond. Om te zorgen dat alles zo goed en veilig mogelijk verloopt, zijn er extra maatregelen genomen. Zo moet voorkomen worden dat mensen die voor de busjes lopen of fietsen door het voertuig worden aangereden.
Een soortgelijk project liep eerder ook al in het Londense Greenwich Park. Het grote verschil met die proef is dat ritjes in het Olympisch park niet te hoeven worden geboekt. De Navya stopt onderweg op diverse haltes. Binnen het park rijdt het voertuig net harder dan 5 mijl of iets meer dan 8 kilometer per uur. De topsnelheid van het busje zou 30 mijl ofwel een kleine 50 kilometer per uur bedragen.
Vijftien passagiers
De pod werd eerder al getest in Las Vegas en volgt in Londen een vaste route door het park. Deze wordt in zo’n 12 minuten afgelegd en doet onderweg vier haltes aan waar mensen kunnen in- en uitstappen. Daarbij gaat het om maximaal vijftien personen; eveneens een flink verschil met de vier mensen die in het busje in Greenwich Park pasten. Volgens Keolis merk je er als inzittende niets van dat er geen bestuurder is en verloopt de rit zeer soepel. Eén van de eerste passagiers reageerde nog wat voorzichtig: “Het voelde veilig en ik probeer het liever hier dan op de openbare weg.”