Simulatieprogramma Carcraft moet zelfrijdende Waymo-auto slimmer maken
Waymo heeft een simulatiewereld ontwikkeld. De innovatie heeft de naam Carcraft gekregen, een verwijzing naar het bekende spel World of Warcraft. In de simulatie zijn alle kilometers verwerkt die de testauto’s van Waymo in de werkelijke wereld hebben afgelegd. Zo moet het zelfrijdende systeem leren omgaan met talloze variaties van moeilijke verkeerssituaties, die in het reguliere verkeer nauwelijks voorkomen.
Waymo is een onderdeel van Alphabet, dat ook moederbedrijf is van Google. De techreus focust al geruime tijd op de ontwikkeling van techniek voor autonoom rijden. De afgelopen jaren hebben zelfrijdende Waymo-voertuigen dan ook vele kilometers afgelegd. Door meetsensoren te plaatsen op deze auto’s heeft Waymo informatie verkregen over de routes die de voertuigen al hebben afgelegd. Al deze kilometers zijn verwerkt in Carcraft.
Fuzzing
Daardoor kan eindeloos worden geoefend op dezelfde verkeerssituatie, waarbij steeds één of enkele factoren worden veranderd, bijvoorbeeld de snelheid van een fietser of het aantal voetgangers dat wil oversteken. Dit wijzigen van de verkeerssituatie wordt ook wel fuzzing genoemd, schrijft het magazine Numrush.
Als een auto in Carcraft eenmaal een bepaalde situatie onder de knie heeft, wordt deze informatie doorgestuurd naar het zelfrijdende systeem van de fysieke testauto’s. Vervolgens wordt op een testcircuit bekeken of deze systemen inderdaad in staat zijn om met deze situatie om te gaan. Daarna wordt ook op de openbare weg getest of het voertuig het kunstje heeft geleerd, waarbij altijd een menselijke bestuurder aanwezig is om in te grijpen als dat nodig is.
Als de zelfrijdende auto komt, zou ik dat dan nog meemaken? Ik ben 43 jaar
Voor je 53 bent is die er.