Intel

Intel onderzoekt vertrouwen van mensen in zelfrijdende auto

Intel gelooft dat de huidige scepsis van consumenten over de zelfrijdende auto kan worden overwonnen. De resultaten van een eerste onderzoek op dit gebied stemmen het bedrijf hoopvol. De mensen die er aan deelnamen, zagen hun vertrouwen in de technologie toenemen.

Intel zet sterk in op de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, iets waarvoor onder meer wordt samengewerkt met BMW, Mobileye en sinds kort Fiat Chrysler. Het techbedrijf baseert zijn vertrouwen in de toekomst niet zomaar op een goed gevoel. Recent werd een onderzoek gedaan met passagiers van zelfrijdende auto’s, een zogenaamde Trust Interaction Study.

Meerijden

Het ging om een beperkt, kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en belevingen van mensen die voor het eerst met een zelfrijdende auto te maken kregen. Hooguit hadden zij er in hun omgeving wel eens één zien rijden. Zij werden uitgenodigd om mee te rijden in een bestuurderloos testvoertuig. Vervolgens werden zij gevraagd naar hun ervaringen.

In het onderzoek werden vijf zogenaamde vertrouwensinteracties in kaart gebracht: een voertuig oproepen, een rit beginnen, wijzigingen aanbrengen aan die rit, omgaan met storingen en noodgevallen, en tot slot naar de kant van de weg gaan en uitstappen. De deelnemers werden zowel voorafgaand aan als na afloop van de rit ondervraagd, en tijdens het gebeuren werden hun reacties gefilmd.

Veilig en veelbelovend

De focus lag bij dit alles op het onderlinge vertrouwen tussen mens en machine en op het begrip van de interactie via displays, touchscreens, spraakcommando’s en meer. Intel benadrukt nogmaals dat het om een kleinschalige proef ging, maar de daadwerkelijke ervaring met een zelfrijdende auto maakte al dat bij alle deelnemers het vertrouwen in de technologie met sprongen vooruitging. Ook de meest sceptische passagiers moesten erkennen dat zelfrijdende auto’s veilig en veelbelovend zijn.

Spanningsgebieden

Toch hangt Intel de vlag nog niet uit. De eerste resultaten zijn weliswaar hoopgevend, maar het bedrijf ziet in dat nog veel meer onderzoek gedaan moet worden. Er werden namelijk ook zeven spanningsgebieden geïdentificeerd. Op die vlakken zitten mens en machine nog niet helemaal of zelfs helemaal niet op één lijn. Dan gaat het onder meer om beoordelingsvermogen en persoonlijke ruimte versus te weinig assistentie door het systeem, maar mensen willen ook graag bewijs zien van wat een zelfrijdende auto allemaal belooft te kunnen. Intel doet daar dan ook nog uitgebreid onderzoek naar.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.