Audi onderzoekt tijdsbesteding in zelfrijdende auto
Met behulp van een rijsimulator onderzoekt Audi hoe inzittenden van zelfrijdende auto’s hun tijd besteden. Het onderzoek richt zich met name op de manier waarop van een auto een ideale werkomgeving kan worden gemaakt. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO in Stuttgart.
In het zogeheten 25th Hour-project onderzoekt Audi hoe de tijd in een zelfrijdende auto beter gebruikt kan worden. Er is een rijsimulator gebouwd die de ervaring van autonoom rijden nabootst. Het interieur ervan is op verschillende manieren in te delen en er is geen stuur aanwezig. Door middel van geprojecteerde beelden wordt aan inzittenden het idee gegeven dat ze ’s nachts autonoom door een stad rijden.
De onderzoekers van het Fraunhofer-instituut kunnen de kleur van de interieurverlichting aanpassen, de ramen verduisteren, het achtergrondgeluid aanpassen en de inzittenden proberen af te leiden met digitale berichten op een aantal schermen.
Millennials
De tests zijn vooral gericht op millennials: personen die na 1980 zijn geboren en die volgens Audi zelfrijdende auto’s waarschijnlijk sneller accepteren dan oudere generaties. Aan dertig van hen werd gevraagd om verschillende taken uit te voeren, om zo een soort werksituatie in een autonome auto na te bootsen.
Tijdens het experiment werd van ieder van hen de hersenactiviteit gemeten en werd gekeken naar hun reactietijden, gemaakte fouten en persoonlijke indrukken. “De resultaten zijn duidelijk”, aldus de autofabrikant. “In een omgeving zonder afleidingen – ramen verduisterd, licht geoptimaliseerd en berichten geblokkeerd – is het menselijke brein het meest ontspannen. De proefpersonen waren minder afgeleid en volbrachten hun taken beter en sneller. In een wat meer realistische situatie hadden ze het echter moeilijker. Ze kregen social media-meldingen voorgeschoteld, zagen wat reclame, konden naar buiten kijken en zaten niet in een ideale lichtsituatie.”