Dekra Lausitzring

Dekra steekt ruim 30 miljoen in testcircuit voor autonoom rijden

Het Lausitzring-circuit komt per 1 november van dit jaar in handen van Dekra, een internationaal test- en certificeringsbedrijf. Deze grootste testlocatie ter wereld voor connected en geautomatiseerd rijden moet samen met het nabijgelegen Dekra Technology Center het innovatiecentrum voor de mobiliteit van de toekomst gaan vormen. De klanten van Dekra kunnen straks van deze faciliteiten en expertise gebruikmaken. Met de aanschaf van het circuit is in eerste instantie een investering van meer dan 30 miljoen euro gemoeid.

Dekra bouwt aan een internationaal testnetwerk voor connected en autonoom rijden. De gecombineerde faciliteiten in Klettwitz gaat daarin een spilfunctie vervullen. Al sinds 2003 bevindt het technologiecentrum van Dekra zich in de directe nabijheid van het circuit. Het bedrijf verwacht dat connectiviteit en automatisering steeds belangrijker worden voor de toekomst van veilige mobiliteit. Het bedrijf spreekt inzake de overname en combinatie zelfs van een ‘beslissende stap voor ons’.

Expertise in huis

In Klettwitz, waar het circuit zich bevindt, ligt de focus op het maken van testfaciliteiten voor alle aspecten van zelfrijdende voertuigen. Op de middellange termijn wordt die focus uitgebreid met het thema connectiviteit. Met de expertise die Dekra hier al voor in huis heeft, worden ook op het gebied van connected cars testfaciliteiten ontwikkeld. Die combinatie van connectiviteit en automatisering is voor het bedrijf essentieel voor de ontwikkeling van veilige mobiliteit.

Alle autonome functies van voertuigen kunnen op de testlocatie tegen het licht worden gehouden. Dan gaat het om alle mogelijke omstandigheden waarin zo’n voertuig moet kunnen functioneren: stedelijk, landelijk en snelweg. Op het bestaande testcircuit worden daarvoor diverse routes aangelegd, alsmede verschillende grote stukken asfalt waar andere zaken kunnen worden uitgeprobeerd.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.