‘Met 5% zelfrijdende auto’s kunnen veel files worden voorkomen’

ROTTERDAM - De Botlektunnel in de A15 tussen Europoort en Rotterdam is donderdagmiddag onder water gelopen na hevige regenval. In de oeververbinding staat een halve tot een meter water. De tunnel is in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Aan beide zijden staan lange files. De overlast houdt aan totdat de tunnel is leeggepompt. Drie enorme tankwagens assisteren daarbij. ANP PHOTO ED OUDENAARDEN

Als een op de twintig auto’s zelfrijdend is, kunnen veel spookfiles al worden voorkomen. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers naar aanleiding van onderzoek in de staat Arizona. Doordat dit type voertuig niet onnodig veel remt, vergroot het de doorstroming. Ook het brandstofverbruik van reguliere auto’s wordt verminderd door de inzet van autonome voertuigen.

Als automobilisten op de snelweg afremmen, minderen ze hun snelheid vaak iets meer dan noodzakelijk. Dit kan een kettingreactie teweegbrengen. Als bijvoorbeeld twintig auto’s kort achter elkaar rijden en allemaal iets te veel remmen, kan dat een zogeheten spookfile tot gevolg hebben in een drukke spits.

Minder files

Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Illinois bekeken de gevolgen van de inzet van zelfrijdende auto’s in dergelijke situaties. Ze kwamen tot de conclusie dat als één op de twintig voertuigen autonoom rijdt, dit een kettingreactie kan voorkomen. Hierdoor is de kans veel kleiner dat files ontstaan.

In de stad Tucson (Arizona) hebben de onderzoekers testen uitgevoerd, waarbij één autonoom voertuig tussen negentien reguliere auto’s reed. Die ene zelfrijdende auto was genoeg om het verkeerde remgedrag van de andere te compenseren. Doordat minder hoeft te worden geremd en geen files ontstaan, wordt ook het brandstofverbruik van de andere auto’s minder.

Adaptive cruise control

Ook de functie adaptive cruise control zou spookfiles al voor een aanzienlijk deel kunnen verminderen. Met deze functie past een (semi-)autonoom voertuig zijn snelheid aan aan zijn voorganger. Veel auto’s beschikken al over een adaptive cruise control. De wetenschappers geven aan dat aanvullend onderzoek nodig is om te kijken hoe reguliere bestuurders reageren op autonome voertuigen.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.