Apple wil aanpassing meldplicht van incidenten met zelfrijdende auto’s

Apple wil dat de meldplicht voor incidenten met zelfrijdende auto’s wordt aangepast. Nu nog moet telkens melding worden gemaakt als een menselijke bestuurder de controle over het voertuig overneemt, ook als er geen gevaar was voor de verkeersveiligheid. Het techbedrijf zou graag zien dat meldingen alleen verplicht zijn als sprake is van een onverwachte gebeurtenis. Zo wordt voorkomen dat bij het grote publiek een onjuist beeld ontstaat over de veiligheid van autonome voertuigen.

Momenteel moeten bedrijven die zelfrijdende auto’s testen in Californië ieder voorval melden bij Department of Motor Vehicles (DMV). Diverse prominente spelers in de autonome markt voeren op dit moment pilots uit in de Amerikaanse staat, zoals Apple en Google-zusterbedrijf Waymo.

Systeemfouten

De regels stellen dat zodra de inzittende de controle over het voertuig terugneemt van het autonome systeem (een zogeheten disengagement), dit moet worden gemeld bij de DMV. Volgens Apple zijn er veel momenten waarop de controle wordt overgenomen, maar is dit niet altijd omdat er gevaar dreigt of zich een onverwachte situatie voordoet. Als voorbeeld noemt het bedrijf de systeemfouten. Daarvoor zou geen meldplicht moeten zijn, omdat er geen gevaar is voor de verkeersveiligheid. Ook als de inzittende uit voorzorg de controle overneemt, zou er geen meldplicht hoeven zijn.

Daarnaast wil het bedrijf een andere aanpassing. Nu nog moeten bedrijven die zelfrijdende auto’s testen, vermelden wat voor incident er zou zijn gebeurd als de menselijke bestuurder niet zou hebben ingegrepen op een bepaald moment. Apple geeft dat dat niet altijd duidelijk is en het bedrijf daarom regelmatig moet speculeren over een eventueel ongeval.

Zelfde auto als Waymo

Rondom het zelfrijdende-autoproject van Apple hing lange tijd veel mist. Het bedrijf zelf hult zich namelijk in stilzwijgen. Desondanks is recentelijk een van hun autonome voertuigen gespot op de openbare weg in Silicon Valley. Het betrof een witte Lexus RX450h, een voertuig dat ook door Waymo wordt gebruikt voor hun testritten. De auto heeft lidar-sensoren, twee radars en meerdere camera’s. Apple heeft dus niet zelf een auto ontwikkeld, maar alleen autonome technologie eraan toegevoegd.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.