Ingrijpen nog vaak nodig bij zelfrijdende Uber-voertuigen

Uber

Bij de zelfrijdende auto’s van Uber moet de menselijke bestuurder nog altijd vaak ingrijpen. Dat blijkt uit documenten die onlangs openbaar zijn geworden. Uit de gegevens blijkt dat de autonome voertuigen in de eerste week van maart 2017 gemiddeld elke 0,8 mijl (ongeveer 1,3 kilometer) een menselijke ingreep nodig hadden.

Uber investeerde de afgelopen jaren fors in zijn activiteiten voor zelfrijdende auto’s. De Amerikaanse vervoersdienst wil op lange termijn gebruikmaken van autonoom rijden. Daarmee moet de belangrijkste kostenpost, de chauffeur, worden vervangen. Om die reden test het bedrijf momenteel deze nieuwe vorm van vervoer in het thuisland, waarbij wel continu een menselijke bestuurder klaar zit om in te grijpen als dat nodig is.

Op dat gebied worden nog geen grote sprongen gemaakt, meldt het Amerikaanse medium Recode. De 43 auto’s van Uber reden in de eerste volle week van maart gezamenlijk 20.354 mijl (32.757 kilometer). Daarbij moest dus elke 0,8 mijl ingegrepen worden. Dat was vaker dan in de laatste week van januari of de eerste week van februari, met gemiddeldes van respectievelijk 0,9 en 1 mijl.

Oorzaken

Redenen voor het ingrijpen zijn divers. Dit kan zijn vanwege onduidelijke wegmarkeringen of weersomstandigheden die zorgen voor slecht zicht. Uber maakt een extra onderscheid voor ingrepen waarbij aanrijdingen met een persoon of schades van minimaal vijfduizend dollar kunnen ontstaan. ‘Critical interventions’ noemt het bedrijf deze ingrepen.

Wanneer die maatstaf wordt gehanteerd, is het aantal fors kleiner. In de eerste week van maart waren dergelijke ingrepen gemiddeld eens per tweehonderd mijl noodzakelijk. Dat was een week eerder nog 114 mijl en eind januari 125 mijl. De grillige cijfers worden onder andere veroorzaakt door de inzet van voertuigen op nieuwe routes in andere steden, bijvoorbeeld in de Amerikaanse staat Arizona.

Aantal commerciële ritten

Uber biedt sinds september commerciële taxidiensten aan met zelfrijdende voertuigen in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Sinds medio februari voert het bedrijf wekelijks gemiddeld achthonderd ritten uit met deze semi-zelfrijdende dienst. In de eerste week van maart groeide dit aantal zelfs naar 930 ritten. Tevens is met deze dienst gestart in een andere stad, namelijk Phoenix. Daar werden in de eerste week van maart 150 ritten uitgevoerd.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.