Eerste praktijktest met zelfrijdende Nissan geslaagd
Autoproducent Renault-Nissan heeft begin deze week in Londen zijn eerste praktijktest met een zelfrijdende auto uitgevoerd. Tevens werd bekend dat het bedrijf een samenwerking start met Transdev. De Frans-Japanse fabrikant en de vervoerder trekken samen op bij de ontwikkeling van zelfrijdend en elektrische vervoer, zowel openbaar als op aanvraag.
De test in stedelijk verkeer wordt door de autoproducent gezien als een stap op weg naar de nieuwe generatie zelfrijdende voertuigen. Het is voor het eerst dat Nissan de technologie voor autonoom rijden in Europa op de openbare weg demonstreerde. Het bedrijf heeft al het voortouw genomen met dergelijke praktijktests in Japan en in de Verenigde Staten om de inzetbaarheid van deze technologie in het dagelijks verkeer te toetsen. Het prototype van Nissan kan zowel op de snelweg als in de stad rijden, inclusief rotondes, na het invoeren van de bestemming in het navigatiesysteem.
De Londense test volgt op de aankondiging dat de QASHQAI en de LEAF bij een volgende modelupdate uitgerust zullen zijn met ProPILOT autonomous drive-technologie. Daarmee is autonoom rijden op een enkele rijstrook van de snelweg mogelijk. In Japan heeft Nissan afgelopen jaar de Serena geïntroduceerd, het eerste model met ProPILOT. Autonome technologie voor automatisch van rijstrook wisselen is voor introductie in 2018 gepland, en in 2020 beoogt de autofabrikant de toepasbaarheid van autonoom rijden in de stad en op kruisingen gereed te hebben voor marktintroductie.
Logisch partnerschap
Die belangrijke stap voorwaarts betekent niet dat Nissan alleen naar zichzelf kijkt. De Renault-Nissan Alliance, een strategisch partnerschap van twee autofabrikanten, slaat de handen ineen met Transdev, het openbaar vervoerbedrijf uit Frankrijk dat internationaal actief is. De partners willen een samenhangend en modulair transportsysteem ontwikkelen waarmee mensen ritten kunnen boeken. Voor de aanbieders van die ritten moet het mogelijk worden om vloten van zelfrijdende voertuigen te exploiteren en monitoren.
De bedrijven spelen met hun samenwerking in op een mobiliteitsmarkt die sterke veranderingen doormaakt. Dat daarvoor juist dit partnerschap is aangegaan, vinden ze logisch: de automakers weten intussen het nodige over elektrische en zelfrijdende voertuigen, terwijl Transdev de openbaar vervoermarkt zeer goed kent en ook op andere vlakken van mobiliteit werkzaam is. Het systeem voor autonome voertuigen dat zij willen ontwikkelen, moet de bestaande concepten voor openbaar vervoer en mobiliteit op maat niet zozeer vervangen, maar eerder versterken.
Toekomst van mobiliteit
Het onderzoek zal in eerste instantie onder meer bestaan uit testen met de elektrische Renault ZOE in combinatie met het Transdev-platform voor ritverdeling, toezicht en het uitzetten van routes. Voor Renault-Nissan is het niet de eerste samenwerking waarmee wordt ingespeeld op de toekomst van mobiliteit. Zo is er een partnerschap met Microsoft voor de ontwikkeling van een wereldwijd platform, gericht op het verbeteren van de klantervaring door rijden meer intuïtiever, intelligenter en leuker te maken. Ook wordt er samengewerkt met het Japanse internetbedrijf DeNA in het tot stand brengen van zelfrijdende voertuigen voor commerciële diensten.