nuTonomy Boston

NuTonomy ook in Boston de openbare weg op

Na Singapore gaat nuTonomy ook in de Amerikaanse stad Boston zelfrijdende auto’s testen als onderdeel van het bestaande verkeer. Het gaat in eerste instantie om een klein gebied met een simpele wegindeling, waar bovendien geen verkeerslichten zijn. Maar de betrokken partijen hopen de proef daarna snel uit te breiden.

De stad Boston, de staat Massachusetts en nuTonomy tekenden onlangs de overeenkomst waar het testproject uit voortvloeit. Boston gaf eerder al aan voor het einde van 2016 zelfrijdende auto’s op de weg te willen hebben. Uiteindelijk wordt dat nu dus de eerste week van 2017. De technologie wordt daardoor ook toegepast in de omgeving waar deze is ontwikkeld, want het kwam voort uit onderzoek door de nuTonomy-oprichters aan het Massachusetts Institute of Technology. De test wordt gedaan met elektrische auto’s van het merk en type Renault Zoe.

Taxidienst

Enkele maanden geleden gingen de wagens van nuTonomy een afgebakend deel van de openbare weg in Singapore op, waarmee het bedrijf net wat eerder was dan Uber. Dat startte korte tijd later zijn test met zelfrijdende Volvo’s in de straten van Pittsburgh, een initiatief dat al enige tijd werd aangekondigd en waarvan veel mensen verwachtten dat het de wereldwijde primeur zou zijn. De proef in Singapore ging dus met die eer aan de haal en werd onlangs nog eens uitgebreid.

In de Aziatische stadstaat wordt samengewerkt met taxidienst Grab. Een selecte groep mensen kan met de app van Grab een rit in één van de zelfrijdende voertuigen boeken. Veel producenten van auto’s en zelfrijdende technologie zien in de taximarkt een eerste verdienmodel voor autonome voertuigen.

Het project in Boston onderscheidt zich van andere, soortgelijke projecten door het ontbreken van de component taxivervoer. Wel zijn ook hier aan boord van elk voertuig menselijke ‘bestuurders’ aanwezig. Hun primaire taak is monitoren hoe het voertuig zich gedraagt. Maar als het mis dreigt te gaan, kan deze persoon ook ingrijpen.

Verkeersborden herkennen

Het project in Boston moet nuTonomy in staat stellen om verder te bouwen op de kennis die tot nu toe in Singapore is vergaard. Het bedrijf wil in 2018 al mobiliteit op maat met zelfrijdende voertuigen bieden in Singapore; de kennis die in Boston wordt vergaard moet helpen om dat doel te realiseren. Het zelfrijdende systeem zal in de Amerikaanse stad plaatselijke verkeersborden en wegmarkeringen leren herkennen. Maar de testen in Boston moet het systeem ook een beter begrip opleveren van het gedrag van en interactie met andere verkeersdeelnemers in een complexe, stedelijke omgeving.

nuTonomy hoopt in de nabije toekomst het testgebied verder uit te kunnen breiden. In principe staat Boston daar voor open, want de stad wil graag een rol spelen in de ontwikkeling van autonome mobiliteit. De burgemeester van de stad de gouverneur van de staat hebben zelf een belangrijke rol gespeeld in het mogelijk maken van testen zoals nuTonomy die vanaf deze week gaat uitvoeren.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.