Deutsche Bahn en MAN willen platooning test op autobahn

Truckfabrikant MAN en vervoersbedrijf Deutsche Bahn willen over enkele jaren zelfrijdende vrachtauto’s inzetten. Beide bedrijven zijn recentelijk een samenwerkingsverband aangegaan om dit mogelijk te maken. Voordat de trucks daadwerkelijk worden ingezet, wordt eerst een zogeheten platooning test uitgevoerd.

Daarbij rijden colonnes van vrachtauto’s achter elkaar aan, waarbij alleen het eerste voertuig door een mens wordt bestuurd. De andere trucks volgen de eerste door gebruik te maken van autonome technologie. In elke auto zit wel een bestuurder, maar deze grijpt alleen in als het zelfrijdende systeem faalt.

Halve seconde afstand

Hierbij rijden de verschillende voertuigen op tien meter afstand van elkaar, wat gelijk staat aan ongeveer een halve seconde. Op deze manier moet brandstofgebruik worden gereduceerd met tien procent, wat zorgt voor zowel een vermindering van de kosten als van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Deze test vindt plaats op de Duitse snelweg A9 tussen Nürnberg en München. Als de testfase is afgerond, worden de voertuigen ingezet op het terrein van DB Schenker. Dat is de goederenvervoersafdeling van Deutsche Bahn, de Duitse tegenhanger van NS. Beide bedrijven wijzen erop dat eerst een wettelijk kader moet worden gecreëerd dat dit soort mobiliteit mogelijk maakt, voordat de grootschalige inzet van semi-zelfrijdende trucks kan worden gerealiseerd.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.