Voetgangers twijfelen aan vermogen zelfrijdende auto

Voetgangers blijken toch nog te twijfelen aan het vermogen van een auto om zichzelf volledig te kunnen besturen en andere weggebruikers te herkennen. Ze lopen daarom sneller achter de auto door of maken overdreven gebaren. Dit blijkt uit een experiment dat onderzoekers van de Amerikaanse Stanford University onlangs in op de universiteit Twente hebben uitgevoerd. 

Deze onderzoekers werkten hiervoor drie dagen samen met onderzoekers van de Universiteit Twente. De onderzoekers bekeken de manier waarop lokale voetgangers zich gedroegen wanneer ze een voertuig zagen waarin er geen chauffeur achter het stuur zat en hoe zij die situatie bekeken. Het ging om een herhaling van een experiment dat eerder ook al was uitgevoerd in het gebied van Silicon Valley.

Experiment

“Voor ons is het interessant om te zien of onze observaties daar overeen komen met die op andere plekken, of dat er nog lokale of culturele elementen een rol spelen”, legde David Sirkin het experiment uit. Dirkin is hoogleraar aan de universiteit van Stanford. “We zijn van plan dit experiment op verschillende plekken de wereld te herhalen, zodat we geldige conclusies kunnen trekken over onze bevindingen wat betreft de menselijke communicatie en hun gedrag tegenover zelfrijdende voertuigen.”

De Amerikaanse onderzoekers bouwden voor dit experiment een normale Nederlandse auto om en rustten het voertuig uit met zelfrijdende mogelijkheden. Circa 250 studenten die op dat moment ook aanwezig waren op de campus, werden gefilmd om te bekijken hoe zij reageerden op dit voertuig. Achteraf werden diezelfde voetgangers gevraagd om te reflecteren op hun zienswijze van de situatie. Sirkin: “De groep is groot genoeg voor een goed experiment en tegelijkertijd klein genoeg om het gecontroleerd en veilig te organiseren.”

Menselijke karakteristieken

De onderzoekers konden de conclusie trekken dat veel voetgangers heel goed doorhadden dat ze met een zelfrijdend voertuig te maken hadden, maar alsnog menselijke karakteristieken verbonden aan het voertuig. Dit bleek ook al uit eerdere experimenten. Het bleek dat mensen nog steeds vaak kijken en gebaren naar de voorkant van een zelfrijdende auto, omdat ze dit gewend zijn bij een chauffeur.

Tegelijkertijd twijfelen nog veel voetgangers aan het vermogen van een auto om zichzelf volledig te kunnen besturen. Zo maken ze overdreven bewegingen en gebaren tijdens het lopen om er zeker van te zijn dat de auto ziet welke intenties ze hebben. Sommige voetgangers durfden geen voorrang te nemen of liepen bewust achter de auto door.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.