Zelfrijdende busjes voor pilot Appelscha nog niet goedgekeurd

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft bij een keuring enkele mankementen opgemerkt aan de twee zelfrijdende busjes die gebruikt zullen worden voor een pilot met zelfrijdend vervoer in Appelscha. Deze mankementen moeten opgelost zijn voordat de bussen aan het einde van de maand de openbare weg op mogen. De zelfrijdende shuttles zijn deze week geleverd aan de gemeente Ooststellingswerf. 

Dit meldt het Friesch Dagblad. Op papier was alles in orde, maar de RDW wil dat er nog enkele zaken worden verholpen. De bussen moeten als test drie maanden gaan rijden in het dorp.

Proef

Een van de mankementen was dat de busjes van buitenaf alleen met een sleutel te openen zijn. De RDW wil dat dit in noodgevallen ook zonder sleutel kan. Verder moeten de stickers op de voertuigen worden aangepast. Nu staat op de busjes dat er twaalf mensen mee mogen reizen, maar dat mogen er in Nederland maar zeven zijn, namelijk zes passagiers en de steward die aanwezig moet zijn in het voertuig. De hoeveelheid passagiers verschilt per land. Ook waren de koplampen en de wielen net niet goed afgesteld.

De twee voertuigen zijn deze week afgeleverd in Appelscha en moeten in september gaan rijden tussen het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer naar de Wester Es in Appelscha. Het zou de eerste keer zijn dat er in Nederland een zelfrijdend voertuig de openbare weg op mag. De shuttle heeft een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur.

EZ10

Bij de test wordt gebruik gemaakt van het voertuig EZ10 van Easymile, een producent van zelfrijdende auto’s. De EZ10 is volledig automatisch en rijdt op elektriciteit. Er rijdt nog altijd een steward mee die in geval van nood het voertuig stil kan zetten. De zelfrijdende shuttles rijden alleen overdag en bij goed weer.

De pilot met deze voertuig is geinitieerd door de gemeente Ooststellingwerf, waar Appelscha toe behoort. De gemeente denkt dat deze nieuwe vorm van vervoer zorgt voor betere bereikbaarheid en leefbaarheid van krimpregio’s en de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen delen deze visie. De pilot wordt door de provincies gezien als een proef waarmee in de praktijk ervaring kan worden opgedaan voor meerdere tests de komende jaren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.