Consortium DAF, TNO, NXP en Ricardo voor zelfrijdende trucks

DAF Trucks is met TNO, chipfabrikant NXP en mobiliteitsadviseur Ricardo een samenwerkingsverband aangegaan op het gebied van zelfrijdende trucks. Het consortium, EcoTwin genaamd, doet op 6 april mee met de European Truck Platooning Challenge, die door het ministerie van Infrastructuur & Milieu wordt gehouden.

Doel van deze Challenge is het verkrijgen van toestemming van overheden om in heel Europa en op grote schaal vrachtwagencombinaties te kunnen testen, die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn (‘platoons’). Daardoor kunnen zij erg kort achter elkaar rijden, met voordelen op het gebied van brandstofverbruik en dus CO2-emissie, veiligheid en doorstroming.

Volgen

Bij platooning maken de trucks gebruik van technologie voor het geautomatiseerd rijden. De Challenge moet aantonen dat een tweede voertuig technisch in staat is om de voorliggende combinatie automatisch te volgen, gebruikmakend van Wifi-P, radar en camera’s.

Hoewel binnen het EcoTwin-project al eerder is aangetoond dat het tweede voertuig daarbij ook automatisch kan sturen, ligt het accent tijdens het evenement op 6 april op het zelfstandig gas geven en remmen. Daarbij bedraagt de geplande afstand tussen de beide combinaties een halve seconde, wat bij een snelheid van tachtig kilometer per uur neerkomt op een onderlinge afstand van zo’n tien meter.

Samenwerking

Opvallend aan het samenwerkingsverband is de geavanceerde Wifi-P-verbinding, ontwikkeld door technologiebedrijf NXP en speciaal bedoeld voor automotive toepassingen. Door de hoge snelheid van de communicatie kunnen de beide Daf-vrachtwagens nog dichter achter elkaar rijden.

Dankzij eerdergenoemde verbinding hebben de chauffeurs van de EcoTwin-combinaties bovendien de mogelijkheid tijdens het rijden met elkaar te communiceren en wordt op een scherm in de tweede vrachtauto geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet.

Brandstofbesparing

Door trucks zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden en maximaal gebruik te laten maken van aerodynamisch voordeel, zijn op termijn brandstofbesparingen tot tien procent mogelijk en daarmee evenredige reducties in de CO2-uitstoot. Daarnaast is de verwachting dat Truck Platooning de verkeersveiligheid verder verhoogt, vanwege de combinatie van wifi-, radar- en camerasystemen.

Een ander voordeel is het verder verbeteren van de doorstroming van het verkeer, aangezien ‘platoonende’ trucks elkaar niet inhalen. Daarnaast wordt gewerkt aan technologieën die in- en uitvoegen voor personenauto’s op een verantwoorde en veilige manier mogelijk maken.

Doorontwikkeling

“Uiteraard is er nog veel doorontwikkeling nodig voordat we truck platooning als nieuwe technologie op de markt kunnen introduceren”, aldus Ron Borsboom, verantwoordelijk voor productontwikkeling bij Daf Trucks. “Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn. Met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden.”

“Samen met TNO, NXP en Ricardo tonen we tijdens de European Truck Platooning Challenge aan dat truck platooning technisch mogelijk is. Dat zou de weg voor fabrikanten vrij moeten maken om de technologie op de openbare weg verder te testen om nóg meer ervaring op te doen. De politiek is nu aan zet om dat mogelijk te maken.”

Draadloze communicatie

‘EcoTwin’ is een consortium van DAF Trucks, TNO, NXP en Ricardo, waarbij elke partij zijn specifieke kennis en ervaring inbrengt. NXP draagt zorg voor de draadloze communicatie tussen de beide voertuigen met gebruikmaking van camera’s, sensoren, radar en Wifi-P.

Ricardo levert adviezen op het gebied van de functionele veiligheid van de systemen, terwijl TNO bijdraagt aan het complete concept, de software en de samenwerking van alle nieuwe technologieën. Daf Trucks neemt – naast de integratie van alle systemen in de voertuigen – alle testwerkzaamheden voor zijn rekening.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “
Consortium DAF, TNO, NXP en Ricardo voor zelfrijdende trucks”

Tibor Strausz|25.03.16|20:49

“Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn. Met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden.”

zou toch jammer zijn als het 4 jaar duurt om regels aan te passen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.