Continental en Knorr-Bremse ontwikkelen samen truck platooning-techniek. FOTO Continental

Band- en remfabrikanten werken samen aan truck platooning

Bandenfabrikant Continental en remsystemenfabrikant Knorr-Bremse gaan samenwerken. Ze willen systemen ontwikkelen die het mogelijk maken dat vrachtwagens in konvooi rijden. Continental brengt kennis in over onder meer sensoren en communicatie tussen voertuigen, Knorr-Bremse draagt kennis bij op het gebied van remmen en sturen. Begin volgend jaar moeten drie demonstratiemodellen op de weg rijden.

De partijen willen een compleet systeem leveren: het moet niet alleen ‘zien’ waar het is en wat zich in de omgeving bevindt, het moet ook kunnen ‘plannen’ en kunnen ‘uitvoeren’, als mede ‘communicatie’ tussen machine en bestuurder mogelijk maken.

In eerste instantie richten Continental en Knorr-Bremse zich op truck platooning. Vrachtwagenfabrikanten kunnen de techniek aanschaffen en implementeren, waarna hun voertuigen in colonne kunnen rijden. Tal van fabrikanten en onderzoeksinstituten experimenteren daarmee op dit moment. Truck platooning bespaart niet alleen brandstof, het bespaart ook personeel – op termijn hoeft in niet alle vrachtwagens meer een chauffeur te zitten.

Doorontwikkelen

De partners hopen dat begin dit jaar drie demonstratiemodellen – van verschillende fabrikanten – de weg op kunnen. Daarna duurt het volgens hen nog wel een jaar of drie voordat ze echt ‘in het echt’ kunnen rijden. Ze willen het systeem doorontwikkelen, zodat de trucks op termijn helemaal zelf autonoom kunnen rijden.

“We zien grote potentie in het efficiënt en bovenal veiliger maken van de transportsector”, zegt Continental-bestuurslid Frank Jourdan in een persverklaring. Hij stelt dat Continental en Knorr-Bremse elkaar “perfect aanvullen”. Peter Laier, bestuurslid van Knorr-Bremse, spreekt van een uniek systeem. Het is volgens hem “het eerste allesomvattende systeem” voor zelfrijdende techniek in de bedrijfs(vracht)wagensector.

Sensoren

Continental, inmiddels veel meer dan een bandenproducent alleen, brengt kennis in over onder meer radars, sensoren, camera’s en techniek de communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuig en infrastructuur. De fabrikant, gevestigd in het Duitse Hanover, komt ook met techniek die alle input ‘verwerkt’ tot een totaalbeeld van de omgeving.

Knorr-Bremse weet hoe voertuigen de stap kunnen maken van ‘plannen’ naar ‘uitvoeren’ – het sturen en remmen onder andere. Het bedrijf, eveneens uit Duitsland, heeft daarnaast veel kennis van factoren die rijgedrag beïnvloeden. Te denken valt aan de truck-trailercombinatie, lengte van het voertuig, laadgewicht en het zwaartekrachtpunt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.