Zelfrijdende trein op Betuweroute

Zelfrijdende trein gaat tussen Groningen en Zuidhorn rijden

ProRail, Arriva en de provincie Groningen gaan eind 2018 een test met Automatic Train Operation (ATO) uitvoeren op het traject tussen Groningen en Zuidhorn. ATO is een techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt. Deze eerste test zal worden gedaan met een lege passagierstrein. De drie partijen hebben vrijdag een intentieverklaring daartoe ondertekend.

ATO kent vier verschillende niveaus van automatisering, de zogeheten Grades of Automation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer automatisering. Bij niveau vier hoeft er geen machinist meer aanwezig te zijn in de trein. De proef in Groningen wordt op GoA 2 niveau uitgevoerd met een lege passagierstrein. Dat betekent dat er een machinist in de cabine aanwezig is en volledig verantwoordelijk blijft. Hij of zij wordt ondersteund door een soort slimme cruise control, volgens ProRail.

Voordelen

De spoorbeheerder verwacht dat er veel voordelen te behalen zijn met ATO. De treinen kunnen dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit op het spoor vergroot. Bovendien rijden de treinen gelijkmatiger en met minder stops, waardoor het energieverbruik wordt verminderd. “Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren”, volgens ProRail.

ProRail, Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding hebben in januari een overeenkomst ondertekend om te starten met proeven met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. De pilot start aan het einde van dit jaar. Ook hier gaan het om testen van niveau GoA 2.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.