Hyperloop testfaciliteit, foto: Hardt Hyperloop

Hardt haalt 1,25 miljoen euro op voor ontwikkeling Hyperloop

De Nederlandse start-up Hardt heeft in een nieuwe financieringsronde een bedrag van 1,25 miljoen euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling van het mobiliteitsconcept Hyperloop. In een Hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen.

Het bedrijf doet op dit moment samen met andere partijen onderzoek naar mogelijkheden voor een testtraject in de provincie Flevoland. In december vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarin werd verzocht om in samenwerking met een aantal partijen de financiering van deze testfaciliteit te onderzoeken.

Volgens Hardt zal de Randstad met een hyperloop-netwerk vanuit alle uithoeken van het land in minder dan een half uur te bereiken zijn. Hardt is voortgekomen uit het Delftse studententeam dat vorig jaar de hyperloopcompetitie van Elon Musk won.

Investeringsronde

Directeur Tim Houter van Hardt is blij met de nieuwe investeringsronde, maar geeft aan dat er nog veel moet gebeuren. “Ons doel is om ’s werelds eerste Hyperloop-testfaciliteit voor hoge snelheden te bouwen. We kunnen dat echter niet alleen. Daarom roepen we toptalenten, potentiële investeerders en het bedrijfsleven op om zich bij ons aan te sluiten.” Aannemer BAM, vervoerder NS en het regionale investeringsfonds UNIIQ sloten zich al in een vroeg stadium aan bij de Hyperloop-ontwikkelaar en toonden zich bereid om te investeren.

TNO schetste eerder in het rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een hyperloop-testfaciliteit in bijvoorbeeld Flevoland. De verwachting is dat een testfaciliteit met een lengte van 5 kilometer ongeveer 120 miljoen euro kost.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Hardt haalt 1,25 miljoen euro op voor ontwikkeling Hyperloop”

Stef Bouwhuis|21.02.18|12:29

De Hyperloop gaat nog het meest lijken op de gewenste horizontale lift. Bovengrondse rails aanleggen zal heel ouderwets worden. Welke Flintstone gaat er nu rijden op gigantische wielen die voortdurend verslijten door het contact met de rails. De vrijwel contactloze capsule in de Hyperloop buis zal amper aan slijtage onderhevig zijn. Heeft iemand wel eens publiek gemaakt hoeveel vervuiling treinen veroorzaken bij dit enorme slijtage proces? Randstadrail? Oude meuk! Weg ermee!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.