Nieuwe zelfrijdende hardware Tesla laat op zich wachten
De beloofde zelfrijdende hardware-update van Tesla waarbij het veiligheidsniveau ‘substantieel hoger ligt dan bij een menselijke chauffeur’ duurt langer dan verwacht. Dat liet Tesla’s verkoopdirecteur Jon McNeill vorige week weten. De hardware laat het afweten in de veiligheidstests.
Een Tesla-bezitter laat aan The Verge weten: “Ze kunnen nog geen kilometerbord herkennen, dus er lijkt een lange weg te gaan.” Een onbekend aantal Tesla-rijders heeft al betaald voor de hardware, die nog op zich laat wachten. De hardware maakt de zelfrijdende auto ‘veiliger dan een menselijke bestuurder’ en is naar eigen zeggen ‘goed voor een duurzame toekomst’. De autopilot-functie moest voor het einde van 2017 van Los Angeles naar New York kunnen rijden. Deze belofte kan CEO Elon Musk dus niet waarmaken.
Camera’s
Tesla heeft de elektrische auto’s uitgerust met meerdere 360 graden camera’s. De camera’s kunnen tot 250 meter scannen. Daarnaast zijn de modellen uitgerust met ultrasone sensoren die harde en zachte objecten van elkaar onderscheidt. De auto’s zijn ook voorzien van een radar die in slechte weersomstandigheden obstakels herkent.
De hardware kost de Tesla-rijder een extra 8.000 dollar. Later installeren kan ook. Dit komt in totaal neer op 10.000 dollar. Tesla-directeur McNeill blijft positief en laat weten: “We lopen achter. Ik ga dus geen beloftes doen. Maar wat ik wel kan zeggen, is dat de Tesla-bestuurder de komende weken en maanden tevreden zal worden.”
Slecht in het nieuws
Tesla komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Vorige week meldde Tesla dat het door productieproblemen maar 260 van de nieuwe Model 3-auto’s heeft gebouwd in het afgelopen kwartaal. Dat moesten er eigenlijk 1500 zijn.
Ook was Tesla onlangs deels schuldig aan het omkomen van een bestuurder in Florida. Het fatale ongeluk met een Tesla in mei 2016 werd onder meer veroorzaakt door een te groot vertrouwen van de bestuurder in de zelfrijdende functies van het voertuig. Dat vertrouwen werd mede in de hand gewerkt door het ontwerp van deze autonome functies. Het ontwerp maakte het mogelijk dat de bestuurder zich lange periodes met andere zaken dan het besturen van de auto bezighield.