Automatic Train Operation op de RER A metrolijn, foto: Alstom

Internationaal congres over automatisch rijdende treinen

In Wenen vindt op 28, 29 en 30 november de Intelligent Rail Summit 2017 plaats in het Infocenter van de Wiener Linien. Deze editie staat in het teken van ‘Automatic Train Operation’ (ATO) en ‘Cyber Security in Rail’. ATO is de overkoepelende benaming voor automatisch rijden op het spoor. Bij de meest geavanceerde vorm van ATO is geen machinist meer nodig.

De eerste conferentiedag 28 november staat in het teken van ATO, onder leiding van dagvoorzitter Dr. Rob Goverde van de TU Delft. “Binnen ATO bestaan diverse gradaties. Een eerste variant is dat een machinist aanwezig is, die bijvoorbeeld de deuren opent en sluit, op de startknop drukt en ingrijpt als het nodig is. De meest geavanceerde vorm van ATO is Unattended Train Operation. UTO is de benaming voor volledig bestuurderloze systemen, die nu alleen nog bij metrosystemen worden toegepast. Daarnaast is er een aantal tussenvormen.”

Tijdens de ATO-conferentiedag vertellen diverse specialisten over hun plannen en ervaringen in de praktijk, zoals Alfons Schaafsma van ProRail, Nikolaus Panzera van de Wiener Linien en Jacques Poré van Alstom. Ook laten de experts zien welke lessen er kunnen worden getrokken uit ervaringen in andere sectoren. Prof. dr. Carl-Herbert Rokitansky van de universiteit van Salzburg vertelt bijvoorbeeld hoe algoritmes die gebruikt worden in de luchtvaart kunnen worden toegepast op het treinvervoer.

ATO en cyber security

Omdat nieuwe spoorsystemen zoals ATO en ERTMS op afstand aangestuurd worden via computernetwerken, zijn zij gevoelig voor cyberaanvallen. Vandaar dat op 29 november tijdens de tweede conferentiedag het thema cyber security in de spoorsector wordt behandeld.

François Hausman, hoofd van het Shift2Rail Cyber Security-project, legt uit hoe Shift2Rail werkt aan een internationale, geïntegreerde cyber security-aanpak. Cyber security-directeur Valérie Escalier van Alstom vertelt over de samenwerking van de treinfabrikant met de vliegtuigbouwer Airbus om zich te wapenen tegen aanvallen van hackers. Domenico Raguseo en Domenico Scardicchio van IBM leggen uit hoe de spoorsector haar netwerk kan beschermen vanuit het perspectief van een internationaal technologiebedrijf.

Nieuwe metroverbinding

In Wenen wordt op dit moment een nieuwe UTO-metroverbinding aangelegd, waarover metro’s bestuurderloos gaan rijden. Als onderdeel van de conferentie organiseert Wiener Linien op 30 november diverse technische bezoeken, waarbij congresdeelnemers onder andere de kans krijgen om een kijkje te nemen bij de bouwwerkzaamheden van de nieuwe metrolijn.

De Intelligent Rail Summit vindt op 28, 29 en 30 november plaats bij het Infocenter van de Wiener Linien. Ga voor meer informatie naar de conferentiewebsite: https://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2017/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.