Eerste intelligente verkeerslichten in Nederland opgeleverd

Gepubliceerd op 06-04-2017 om 17:44

De eerste intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) in Nederland zijn in werking. Deventer en Apeldoorn hadden vorig week de primeur. De verkeerslichten, die direct kunnen communiceren met het aankomende verkeer, zijn onderdeel van het Partnership Talking Traffic: een samenwerking tussen overheid en bedrijven waarbij 90 miljoen euro wordt geïnvesteerd in innovatieve verkeerstechniek.

Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer herkennen en regelingen afstemmen op verkeersstromen en verkeersintensiteit. De bedoeling is dat weggebruikers hierdoor hun route veiliger, sneller en duurzamer afleggen. Dure detectielussen in de weg worden hiermee overbodig.

In Deventer zorgt Dynnic voor een slimme VRI op de kruising van de Nico Bolkesteinlaan met de Colmschaterstraatweg. In Apeldoorn zorgt Vialis voor een slimme VRI op de zuidelijke Ring.

Talking Traffic

Bij Talking Traffic werken de overheid en bedrijven aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Het gaat om het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, twaalf decentrale overheden en zo’n twintig marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, automotive sector en dienstverlening.

Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op zowel snelwegen als stedelijke en provinciale wegen te verbeteren, met name in de drukste regio’s en steden. Dit wordt bereikt door informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen. Onderzoek wijst uit dat slecht afgestelde verkeerslichten jaarlijks zo’n 90 miljoen euro aan maatschappelijke schade opleveren. Met iVRI’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch.

Snelheidsadviezen

De open interfaces (draadloze verbindingen) maken het mogelijk dat verschillende marktpartijen producten kunnen ontwikkelen voor de  iVRI. Nog dit jaar worden onder de vlag van Talking Traffic de eerste 1268 verkeerslichten in Nederland omgebouwd tot slimme verkeersregelinstallaties. De bedoeling is dat de overige VRI’s, in totaal vijfduizend in Nederland, in de komende jaren worden aangepast.

Naast het herkennen van de bestuurders en fietsers, moet de iVRI rijtaakondersteuning bieden, zoals snelheidsadviezen en waarschuwingen voor gevaarlijke situaties. Een bestuurder kan waarschuwingen krijgen bij een naderende file, wanneer hij plotseling moet remmen, bij gladheid, naderende mistbanken, ongevallen en wegwerkzaamheden. Al deze informatie komt straks binnen op een navigatiesysteem, of via een app op de smartphone. De precieze invulling daarvan wordt aan de markt overgelaten.

Eerste iVRI in Deventer. Vlnr: Nico van Beugen (gemeente Deventer), Luc Prinsen (Talking Traffic), Mark Veenstra (Dynniq).

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en VerkeersPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.