TU Delft gaat eigen zelfrijdende auto ontwikkelen
De Technische Universiteit in Delft wil een eigen zelfrijdende auto ontwikkelen. Daarbij wordt vooral gefocust op sensoren en lidar-lasersystemen. Het project neemt enkele jaren in beslag. Onderdeel hiervan zijn diverse tests op de openbare weg in Nederland, om de auto te laten leren hoe andere weggebruikers zich gedragen.
De ontwikkeling van het voertuig valt onder de verantwoordelijkheid van hoogleraar âintelligent drivingâ Dariu Gavrila en maakt onderdeel uit van een nieuwe leerstoel aan de TU. Volgens hem is het belangrijk om meer te doen op het gebied van intelligentie die in de auto zelf aanwezig is.
Brein van de auto
âWe doen al veel aan intelligent verkeersmanagement en âconnected drivingâ. Maar wat ga je doen als de intelligente infrastructuur wegvaltâ, vraagt Gavrila zich af op BNR. âDaarom is het van belang dat we âhet breinâ van de auto meer ontwikkelen, waarbij we ons vooral richten op sensoren. Zowel videosensoren, als radar en laserscanners.â
Volgens Gavrila moet je namelijk drie complementaire sensorsystemen in de auto hebben zitten om echt robuust te zijn. Veel autoâs die nu nog rondrijden hebben twee systemen. Maar als de stap van assisterend voertuig naar een autonome variant gemaakt moet worden, zijn drie systemen noodzakelijk.
Testen
Als het pilotmodel van de TU Delft eenmaal gereed is, wil Gavrila gaan testen in zowel een afgesloten circuit als op de openbare weg. Vooral door het rondrijden in een stadsomgeving moet het zelfrijdende systeem veel data kunnen opslaan over hoe andere weggebruikers zich gedragen.
âTevens kan tijdens de tests blijken dat voetgangers en ook fietsers zich in Amsterdam anders gedragen dan in bijvoorbeeld een Duitse stad als Ulm.â Door deze pilots en het bijbehorende âmachine learningâ moet worden geleerd wat de patronen zijn van verkeersdeelnemers. Voor lastigere pilots moet een afgesloten stuk weg worden gebruikt, waarbij gebruik wordt gemaakt van dummyâs.
TNO
Nederland heeft nauwelijks een eigen auto-industrie. Daarom kijkt de TU Delft uitdrukkelijk naar andere partners om gezamenlijk het nieuwe voertuig te ontwikkelen, bijvoorbeeld TNO, of misschien de Duitse autobouwer en Gavrilaâs ex-werkgever Daimler.