TU Delft gaat eigen zelfrijdende auto ontwikkelen

De Technische Universiteit in Delft wil een eigen zelfrijdende auto ontwikkelen. Daarbij wordt vooral gefocust op sensoren en lidar-lasersystemen. Het project neemt enkele jaren in beslag. Onderdeel hiervan zijn diverse tests op de openbare weg in Nederland, om de auto te laten leren hoe andere weggebruikers zich gedragen.

De ontwikkeling van het voertuig valt onder de verantwoordelijkheid van hoogleraar ‘intelligent driving’ Dariu Gavrila en maakt onderdeel uit van een nieuwe leerstoel aan de TU. Volgens hem is het belangrijk om meer te doen op het gebied van intelligentie die in de auto zelf aanwezig is.

Brein van de auto

“We doen al veel aan intelligent verkeersmanagement en ‘connected driving’. Maar wat ga je doen als de intelligente infrastructuur wegvalt”, vraagt Gavrila zich af op BNR. “Daarom is het van belang dat we ‘het brein’ van de auto meer ontwikkelen, waarbij we ons vooral richten op sensoren. Zowel videosensoren, als radar en laserscanners.”

Volgens Gavrila moet je namelijk drie complementaire sensorsystemen in de auto hebben zitten om echt robuust te zijn. Veel auto’s die nu nog rondrijden hebben twee systemen. Maar als de stap van assisterend voertuig naar een autonome variant gemaakt moet worden, zijn drie systemen noodzakelijk.

Testen

Als het pilotmodel van de TU Delft eenmaal gereed is, wil Gavrila gaan testen in zowel een afgesloten circuit als op de openbare weg. Vooral door het rondrijden in een stadsomgeving moet het zelfrijdende systeem veel data kunnen opslaan over hoe andere weggebruikers zich gedragen.

“Tevens kan tijdens de tests blijken dat voetgangers en ook fietsers zich in Amsterdam anders gedragen dan in bijvoorbeeld een Duitse stad als Ulm.” Door deze pilots en het bijbehorende ‘machine learning’ moet worden geleerd wat de patronen zijn van verkeersdeelnemers. Voor lastigere pilots moet een afgesloten stuk weg worden gebruikt, waarbij gebruik wordt gemaakt van dummy’s.

TNO

Nederland heeft nauwelijks een eigen auto-industrie. Daarom kijkt de TU Delft uitdrukkelijk naar andere partners om gezamenlijk het nieuwe voertuig te ontwikkelen, bijvoorbeeld TNO, of misschien de Duitse autobouwer en Gavrila’s ex-werkgever Daimler.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.